Er zijn oorlellen in veel verschillende vormen en maten. Zo zijn er grote, uitgerekte
oorlellen, maar ook kleine, nauwelijks zichtbare oorlellen. Dit doet al vermoeden dat de
oorlel vandaag de dag weinig nut meer heeft.

Oorspronkelijk maakte de oorlel deel uit van de oorschelp en diende dus om geluid mee
op te vangen. Maar in de loop der evolutie heeft ze deze functie verloren. Tegenwoordig
zien we wel nog een spoor van die vroegere betekenis, want door de oorlel loopt een
aftakking van de nervus auricularis magnus, een gevoelszenuw uit de hals. Deze zorgt
ervoor dat we gevoel in onze oorlel hebben.

Een échte functie heeft de oorlel dus niet meer. Toch gebruiken wij de oorlel in het
dagelijks leven voor diverse dingen. Zoals voor het ophangen van sieraden. Vroeger
was het vrij gebruikelijk om kinderen aan de oren te trekken. Stoute kinderen werden
bij een oorlel vastgepakt en in de hoek gezet. Sporters weten handig gebruik te maken
van hun oorlel. Zij kunnen aan de hand van de bloedvaten in de oorlel hun hartslag
meten. In de medische wereld wordt de oorlel ook regelmatig gebruikt. Artsen kunnen
bijvoorbeeld aan de hand van de bloedvaten in de oorlel het zuurstofgehalte in het
bloed meten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het beste antwoord;)

Andere antwoorden (5)

Voor oorbellen.

Nu serieus: Er is geen biologische functie die samenhangt met de oorlel. Dit kleine stukje vlees is zeer doorbloed en bevat, in tegenstelling tot de rest van het oor, geen kraakbeen. Er is wel verschil in de aanhechting van de oorlel bij verschillende mensen. Sommige mensen kunnen wiebelen met hun oren. Dit lijkt een rudimentair overblijfsel te zijn van spiertjes die in een eerdere fase van de evolutie maakten dat de mens zijn oren kon bewegen. Andere zoogdieren, zoals honden, kunnen dit nog steeds. Het doel hiervan is de oren te richten (spitsen) om beter te bepalen waar het geluid vandaan komt. Hoe dan ook, de oorlel dient geen enkel biologisch doel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorlel kan een rol spelen in bed. De rest laat ik je fantasie over ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmm ik laat toch echt geen dame aan mn oor lebberen haha
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet je niet. Misschien heeft ie niet zulke gevoelige oorlellen, dat kan van mens tot mens ook verschillen, dus ik heb geen idee hoe dat bij een ander zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag maar eens rond bij mensen...
Ik heb wel eens gehoord: daarmee kun je je oor afsluiten als je iets hoort wat niet 'betamelijk' is.
Helaas hoort men graag klets en roddels.
Dus functie wordt niet gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je je vinder verbrandt, dan hou je even je oorlel vast, dat is namelijk het koelste deel van je lichaam. Het koelt de brandt altijd iets af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Burdy;

Bij mensen dienen oorlellen ervoor heel wat banen in de sieradenindustrie te behouden. Net als bij de juweliers. En dan natuurlijk de winkeliers waar al die huilende peutermeisjes als troost voor de toch wel pijnlijke ervaring van het 'knopjes zetten' een spekkie, lolly of ijsje krijgen. Bij dieren hebben oorlellen de functie de gehoorgang vrij te houden van vuil en parasieten.