Zoetstof is een stof die iets zoet van smaak maakt. Suikers vallen daar ook onder. Voor suikers geldt dat ze hoog calorisch zijn en de zuurgraad in de mond omlaag brengen en zo caries kunnen veroorzaken. Teveel is nooit goed.
Verder zijn er ook de laag calorische zoetstoffen zoals sorbitol en aspartaam. De meningen zijn hierover erg verdeeld. Vooral aspartaam is een stof waarover veel discussie bestaat. Tal van mensen spreken van onderzoeken waaruit zou blijken dat aspartaam slecht is, kankerverwekkend, hoofdpijn en veel meer andere klachten veroorzaakt. Aan de andere kant zijn er juist weer onderzoeken waaruit blijkt dat het een onschuldige zoetstof is.
Omdat je vraag zich richt op kinderen zou ik als moeder zijnde mijn kind in elk geval weinig aspartaam geven. 1 glas drinken met deze stof per dag lijkt me meer dan genoeg.
Met sorbitol moet je opletten ivm de laxerende werking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoeveel light frisdrank mag u drinken
(aantal glazen van 250 ml per dag)

Kinderen van 4-8 jaar (gewicht 25 kg)
Acesulfaam-K 4 (1,1 l)
Aspartaam 7 (1,7 l)
Cyclamaat 3 (0,7 l)
Saccharine 6 (1,6 l)
Neohespidrine 17 (4,2 l)
Sucralose 5 (1,3 l)
fremar
13 jaar geleden
De meeste zoetstoffen zijn giffen. En giffen zijn voor iedereen gevaarlijk, dus niet alleen voor kinderen.

De lever probeert de giffen af te breken. Kinderen hebben een kleinere lever dan volwassenen dus zitten eerder aan de maximale capaciteit, die de lever aankan.

Maar ook al kan de lever het gif grotendeels afbreken, waarom zou je onnodig risico`s met je gezondheid nemen door die giftige zoetstoffen te consumeren? Maar dat moet moet ieder verder maar voor zichzelf weten.

Ik wil dat gif zelf niet consumeren, en ik zal het ook absoluut niet aan kinderen geven.

Laat kinderen eens leren water te drinken. Hebben ze op latere leeftijd ook meer profijt van. Geef kinderen eens een paar dagen geen energydrank en zie wat er gebeurt:
Ze vallen op school in slaap tijdens de les!