Is het zinvol een droom-encyclopedie te raadplegen?

ik geloof meteen dat veel dingen waar je van droomt symbool staan voor iets anders, maar die symbolen zijn toch niet universeel?
als ik droom van zeg maar katten, kan dat toch iets heel anders betekenen/symboliseren dan in andermans droom?

Rieneke1
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ , wil ik ook graag weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij van katten droomt zou dat zomaar gewoon dromen over dagelijkse dingen kunnen zijn gok ik ;-)
Rieneke1
13 jaar geleden
haha dat klopt hippo, vier katers en een oude poes hier :)

Het beste antwoord

Dat heeft inderdaad weinig zin, tenzij je droomt van zéér universele archetypen. En zelfs dan nog. Bijvoorbeeld katten kunnen, afhankelijk van de persoon, symbool staan voor:

- liefde (geliefd huisdier)
- verantwoordelijkheid (je moet wel voor ze zorgen)
- verlies van vrijheid (je kunt niet zomaar een week weggaan)
- kinderwens (huisje-boompje-beestje)
- heksen - slecht (metgezel van de boze heks)
- heksen - goed (je zal maar geïnteresseerd zijn in moderne hekserij)
- speelsheid (dat kunnen ze zijn)
- vergankelijkheid van relaties (ze leven nou eenmaal minder lang dan jij)
- ongeluk (bijgeloof)
- dingen waar je je aan irriteert (die beesten schijten in je tuin)
- onvoorspelbaarheid (ze kunnen je telkens weer verrassen)

etc. etc. etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er zijn ontzettend veel boeken over de symboliek van dromen geschreven. En daar zitten er tussen die werkelijk kant noch wal raken.
Maar de algemene interpretatie is bij de echte goede boeken allemaal gelijk en gebaseerd op bepaalde basiskennis.
Ik ga voor je op zoek in mijn boekenkast en laat je nog weten welke titels ik goed vond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij lijkt het niet zinvol. Stel; je droomt over een ladder , zomaar uit het niets. Dan zou er in dat boek kunnen staan dat dat betekent dat je b.v. toe bent aan promotie op je werk. Maar meer waarschijnlijk is het dat je bewust of onbewust in de voorafgaande tijd iets hebt meegemaakt met ladders. Jij droomt misschien over katten omdat je katten leuk vindt, maar als ik over katten droom ? Ik hou niet zo van katten. Dromen zijn heel complex. Het is net zoiets als de horoscoop in een weekblad, die dan zou moeten gelden voor honderdduizenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je deze droomsymbolen het beste kunt vergelijken met archetypische 'symbolen' / uitwerkingen.

Een groot aantal symbolen hebben een vaste betekenis of staan vast. Helaas voor vele [en door velen] van verschillende betekenissen voorzien.

Niet echt een duidelijk antwoord maar ik hoop dat jij je eigen weg hierin vind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof zeker dat dromen een betekenis kunnen hebben maar dat alles wat in een droom voorkomt een vaste betekenis zou hebben lijkt me niet te verdedigen; de een associeert een trein met werk en de ander met vakantie en zelfs werk en vakantie kunnen voor verschillende mensen totaal andere betekenissen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je, ik heb een droomboek thuis staan. Heb er wel geteld misschien 5x in gekeken.

Nu merk ik dat voor de emotie in de droom het belangrijkste is. Die symbolen zijn daarmee een bijzaak geworden.

Bijvoorbeeld als je verdwaalt bent en je voelt je in paniek en onrustig. Dan heeft het meer te betekenen dat je in het leven ook verdwaald bent. Niet je weg beloopt die je goed doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan hoe je zo'n droomencyclopedie gebruikt.
Stel je droomt over X, en het boek zegt: dit betekent Y.
Dan is de vraag wat je daarmee kunt. Want misschien zegt Y je niets.
Aan de andere kant: al associërend kun je wel op gedachtes komen die je droom kunnen verduidelijken voor jezelf. Hoe vaker je dat doet, hoe makkelijker het ook wordt je dromen te begrijpen.
Dus raadpleeg rustig een boek of online bron, maar besef dat jij degene bent die precies weet wat jouw achtergrond is, waar je mee bezig bent, en wat er misschien in je dromen op kan duiken, al dan op cryptische wijze.

Toegevoegd na 23 seconden:
"al dan niet op cryptische wijze" dus ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ongefundeerde min, van mij +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, die min-naars, ze doen maar.
Toch bedankt rieneke ;-)
ik vind het niet zinvol. Ik zou lekker genieten van mn dromen en ze niet proberen te begrijpen