Kunnen we nu geen vlees meer eten uit Duitsland?

http://nos.nl/artikel/179349-zuidduitse-zwijnen-radioactief.html

In Zuid Duitsland zijn de wilde zwijnen radio actief.........
Lekkere schwarzwalder schinken van de Lidl?
En alle andere dingen dan: graan kartoffeln etc....
moeten we ons zorgen maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Je kunt nog gewoon het vlees uit Duitsland nuttigen. Radioactiviteit is heel gemakkelijk op te sporen, er zal geen radioactief wild zwijnenvlees in de schappen komen.

Het bericht heeft overigens helemaal niets te maken met andere dieren, dus de schwarzwalder schinken waar je het over hebt (die van gefokte varkens komt...) is totaal wat anders.
13 jaar geleden
tijdens de ramp met het het el al vliegtuig in de Bijlmer (150 km van onze woonplaats) zat mijn dochter in Amerika. bezorgde mensen aldaar vroegen aan mijn dochter of haar ouders (wij dus) ook gewond waren of overleden. naar hun gevoel moest dat wel, omdat ons land zo klein is.
Toen ik deze vraag las moest ik meteen aan denken aan dit voorval. Dat enkele (wilde) zwijnen, die daarvoor ook nog een speciaal gedrag moeten vertonen, radioactief zijn, wil nog niet zeggen dat alles daar radioactief is.
het antwoord is dus ja, eet maar gerust schwarzwalder schinken en vertrouw op de mensen die de kwaliteit van ons eten bewaken, die stellen zich ook dit soort vragen en weten er erg goed mee om te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vlees uit duitsland is helemaal veilig en je kunt het rustig eten om wel 2 redenen !
Ten eerst lig het aan de jaargetijde als er nog genoeg voedsel op de grond ligt zoals nu is het helemaal niet schadelijk voor de wilde zwijnen .
Maar als zij moeten graven naar de truffels onder de grond omdat er boven de grond bijna geen eten meer is kan het schadelijk zijn voor de wilde zwijnen .
Daarom laat duitsland de wilde zwijnen afschieten .
En voor elk gedood wild zwijn krijgen de jagers een vergoeding omdat de zwijnen dan misschien toch op je bordje verschijnen .
En overigens wordt elk wild zwijn voor de consumptie wel eerst gecontroleerd of zij besmet zijn met het radioactief afval .