Hoe kan het dat mijn baardgroei van bruin naar rood overloopt?

Mijn baardgroei gaat van bruin naar rood. Mijn bakkenbaarden zijn nog gewoon bruin/zwart net als mijn hoofhaar maar op mijn kin en naar beneden is het meer een roodtint. Waar komt die roodtint vandaan. Nergens anders heb ik die kleur haar (gelukkig :D) Iemand enig idee en blijft dit voor altijd rood of kan dat nog veranderen? Ben 20 jaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

ja komt door de pigment aanmaak
zal toch ergens in je familie iemand met rood of rossig haar zijn geweest
of... je vader had toverballen ..

Toegevoegd na 1 minuut:
;-))

Toegevoegd na 6 minuten:
even ser
Minstens twee genenparen sturen de kleur van menselijk haar. Een gen, het bruin/blond-paar, heeft een dominante bruin allel en een recessieve blonde allel. Als iemand drager is van het bruine allel, dan zal deze persoon bruin haar hebben; zo niet, dan is hij blond. Dit verklaart ook waarom twee bruinharige ouders een blond kind kunnen produceren. Het ander paar is het niet-rood/rood paar, waarbij de "niet-rood"-allel (die de productie van melanine onderdrukt) dominant is, en de allel voor rood haar recessief. Aangezien de twee paren samen de haarkleur bepalen, heeft een persoon met twee kopieën van het rood haar allel rood haar, maar dat zal respectievelijk kastanjebruin of licht rossig oranje zijn, afhankelijk van de bruine tot lichtblonde invloed van het "eerste" genenpaar.
Maar het twee-genenmodel kan niet verklaren waardoor de verschillende schakeringen van bruin, blond of rood voorkomen (bijvoorbeeld, platinablond versus donkerblond), noch waarom het haar van het ene blonde kind bruin wordt tijdens de groei, terwijl het andere kind blond blijft.
Sommige onderzoeken tonen meerdere genenparen aan die van invloed zijn op de lichte versus donkere haarkleur in een cumulatief effect. Daarom: hoe meer van de dominante, donkere genenparen er aanwezig zijn, des te donkerder zal het haar zijn.ieus nu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je bent gewoon een schildpadkater ;-)
(Een schildpadpoes is een lapjeskat zonder wit, maar vrijwel altijd een vrouwtje. Als je ouder wordt, word je een lapjeskater want dan komt er misschien wat wit in ;-))

(Serieus: ik heb het vaker gezien, bij een blonde man die bruine bakkebaarden en een roodbruine baard had.)