Hoe kan je littekens voorkomen?

Hoe kan je voorkomen dat een schram of wond een litteken word?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

1. Houd de wond schoon, zodat er geen ontsteking kan ontstaan (ontstekingen veroorzaken littekens).
2. Als de wond dicht is, iedere dag insmeren met speciale creme voor littekens (drogist).
3. Masseer de wond (als die dicht is) elke dag, doorbloeding zorgt voor mooiere wondheling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Simpel, laten hechten. Als niet op tijd bij een dokter / ziekenhuis komt en het niet meer gehecht kan worden, zal er waarschijnlijk een litteken komen. Deze zijn dan wel weer met allerlei zalfjes en middeltjes te verminderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij iedere verwonding van de huid die tot in de lederhuid doordringt (ontstaan door een ongeluk of bijvoorbeeld ten gevolge van een chirurgische ingreep) zal een litteken ontstaan. Het ontstaan van littekens is vooralsnog niet te voorkomen.

Ondanks dat je het ontstaan van een litteken niet kunt voorkomen kun je wel voorkomen dat een litteken abnormale vormen aanneemt.

Het is verstandig een verwonding van de huid zo snel mogelijk te behandelen met bijvoorbeeld silliconengel of silliconenspray. Hiermee kun je de huid preventief behandelen.

Als de huid begint te herstellen (dichtgroeien), kun je starten met het insmeren van de huid. Ook is het aan te bevelen de herstellende wond dagelijks te masseren, dit stimuleert namelijk de doorbloeding en voorkomt dat het litteken hard wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is onmogelijk om dat te voorkomen, je kunt wel zaken doen om de zichtbaarheid minimaal te maken of te houden...
Wat je een beetje kunt voorkomen is dat je schrammen of wonden krijgt, maar ook dat is nooit helemaal te voorkomen...
Littekenweefsel is weefsel dat op een ander tijdstip ontstaat dan wat er al was, dus het is opgebouwd onder andere omstandigheden, met andere bouwstoffen dan het oorspronkelijke, vandaar dat er verschil is in kleur, elasticiteit enz...

Wist je overigens dat littekenweefsel het hardste materiaal is in je lichaam, veel harder dan bot? Als je me niet gelooft, vraag het dan maar aan een acupuncturist, hij zal dit bevestigen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral je wondje niet nog een keer openkrabben als er een korstje op zit, dan heb je helemaal kans op littekens