Werkt paracetamol waterafdrijvend ?

is niet vermeld in de bijwerkingen maar deze medicatie zou bij sommige personen leiden tot een overactieve blaas

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.5K

Het beste antwoord

Paracetamol is niet op zich vochtafdrijvend. Het middel wordt voornamelijk door de lever afgebroken, en nauwelijks of niet in de urine aangetroffen. Daar staat tegenover dat meer mensen dit effect vermelden. Waarschijnlijk is het geen echte bijwerking van het middel, maar een indirecte reactie van het lichaam. Niet duidelijk is dan of de hoofdpijn (gewoonlijk) ontstaan is door vasthouden van het vocht, of dat de hoofdpijn op een of andere manier het vasthouden van vocht bevordert. In elk geval wordt die cirkel dan doorbroken met paracetamol (maar het kan ook een andere pijnstiller zijn) waarna het overtollige vocht afgevoerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, althans ik heb het nog nooit gehoord en er is niks over te vinden.
Het zou kunnen zijn dat mensen in een flink water nemen om de pil door te slikken. En dan moet je daarna naar de wc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk nemen die personen het paracetamolletje in met een groot glas water...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet of nauwelijks, het wordt door de lever gemetaboliseerd (omgezet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een overactieve blaas heeft niets te maken met waterafdrijvendheid.
Paracetamol is niet waterafdrijvend.
Informatie over een overactieve blaas vind je hier: http://www.gezondheidsplein.nl/dossier/133/1962/Overactieve-blaas.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kom je van vochtafdrijvend naar overactieve blaas?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees de vraag...
Bij langdurig gebruik van hoge doses paracetamol kunnen nieraandoeningen ontstaan, dus theoretisch gesproken is de kans aanwezig dat je vaak naar de wc moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je neemt een stof in dat niet in het lichaam tuis hoort en daarop reageert het lichaam en de enigemanier om het uit het lichaam te doen verdwijnen is via urine. Bij de een zal de reactie heviger zijn dan bij de ander.