wat help tegen erge nekpijn?

ik heb vanochtend een vreemde beweging gemaakt. en kan nu mijn nek niet goed meer bewegen want dat doet zeer. wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.2K

Antwoorden (12)

In ieder geval warm houden.

Plus als je denkt dat het meer dan een spierenkwestie is, dan even langs de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga eens onder de douche staan en laat de warme straal eens op je nek lopen. Probeer na een tijdje kleine rondjes met je hoofd te maken. (Alleen als dat goed voelt, niet forseren)
Sterkte met je nek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een (bij voorkeur oosterse) massage
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat tocotolin erop wrijven te koop bij elke drogist en tevens is dit middel tegen veeeeeeeeel meer pijnlijke kwaaltjes te gebruiken, werkt erg goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet in ieder geval je nek proberen in beweging te houden
smeer t in met wat tijgerbalsem
en neem een paracetamol tegen de pijn
na een dag of wat is het weer weg
zo niet even naar de dokter gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Proberen je nek toch in een zo normaal mogelijke houding te houden (want anders krijg je spierpijn aan de andere kant van je nek), eventueel zo'n kersenpitkussen gebruiken om je nek warm te houden, en het uitzitten - het gaat over.
Maak je je zorgen neem dan even contact op met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms helpt het om er spierbalsem op te smeren. Ook ervoor zorgen dat je houding goed is als je zit of ligt, met een verkeerde houding wordt het meestal erger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hete kruik ertegen of iets anders warms en vooral rust houden. Als het goed is moet het morgen al een stuk beter zijn, zo niet, of als het in de loop van de dag steeds erger wordt de huisarts bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gewone stijve nek, met een onschuldige oorzaak kan wat verlicht worden door het slikken van een pijnstiller zoals paracetamol. Als uw arts het goed vindt mag u mogelijk ook Ibuprofen gebruiken. Ibuprofen werkt ontstekingsremmend en het ontspant de spieren enigszins. U kunt baat hebben bij een warme doek in de nek. Plotselinge bewegingen kunt u het beste vermijden. Forceer niks maar probeer toch gewoon te bewegen. Als dat niet helpt kan een arts u een pijnstiller in combinatie met een lage dosering van een spier ontspannend middel voorschrijven, zodat de pijn vermindert en de spieren niet steeds krampachtiger houding aannemen maar zich juist ontspannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naproxen of andere NSAID, shawl erom (warm houden) en liggen met de nek in de minst pijnlijke stand.
Een warme douche voor het plat gaan wil ook nogal een verlichting geven.
Dat plat gaan dient om de nekspieren het hoofd niet te laten dragen.
Duurt het langer dan drie dagen ga dan langs de huisarts, krijg je enorme hoofdpijn en heb je kleine purperen stervormige bloedingen in je huid , bel dan 112 (mogelijk bacteriologische meningitis).
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondertussen zijn we een dag verder. Eens goed slapen kan wonderen doen, maar mocht de pijn nog niet weg zijn (of toch al veel minder) zou ik je ook aanraden om naar een oosterse masseur te gaan.

Zoek bij voorkeur naar shiatsu of thaise massage. Let (zeker bij thaise massage) wel op dat het om een ervaren therapeut gaat. Leg hen je probleem uit en vraag eerst of ze hiermee ervaring hebben.

Succes !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft dat het door een vreemde beweging is gekomen:

" Antwoord van Fysiotherapeutisch Centrum

Spit is inderdaad een woord wat meestal gebruikt wordt voor acute lage rugpijn. Het is het verkrampen van spieren als gevolg van een blokkade (bewegingsbeperking) van één of meerdere gewichten of als gevolg van een beschadiging van één of meerdere tussenwervelschijven. Dit kan ook plaats vinden in de nek, men noemt het dan vaak een stijve nek.
Met spierverslappers (en/of ontstekingsremmers) en bewegen binnen de pijngrens verdwijnen de klachten vaak met een dag of zeven."