Is het slecht om over moedervlekken heen te tatoeëren ?

Ik heb moedervlekken (ook bolle) precies op plekken waar een tattoo mooi zou staan.
Overigens ook de bijbehorende vraag of over littekens heen getatoeëerd kan worden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.3K

Het beste antwoord

Dat is heel schadelijk, bij kwaadaardige moedervlekken of die dat kunnen worden, prikt de tatoeagenaald cellen los die kwaadaardig kunnen zijn en in de bloedbaan komen.
Elders kan dan kanker ontstaan. Dat moet je niet willen.
Vooral melanomen metastaseren op zich al verschikkelijk, ga je dan ook nog deze cellen losprikken en in de bloedbaan brengen, dan reduceer je je levensverwachting enorm.
NIET DOEN DUS.

Toegevoegd na 15 uur:
Naar aanleiding van een reactie:
moedervlekken zijn zeer goed te verwijderen.
Dat kan met speciale medicatie (huidarts) die alleen "foute "cellen aanpakken en met laser, die -door de andere kleur van moedervlekcellen- verbranden terwijl gezonde cellen niet aangetast worden door die golflengte laserlicht.
Helaas werkt dit alleen bij vrij lichte huid, bij donkere huid is het kleurverschil te klein.
Dat is dus iets voor in de winter als je dan de zonnebank weet te vermijden.
Per definitie zou ik met vlekken die verkleuren, van vorm veranderen , jeuken , bloeden of anderszins zich onrustig gedragen te laten zien aan de (huis) arts.
Helaas ziet niet iedere huisarts het verschil tussen goede en foute plekken.
Stelt je huisarts je gerust en doet de plek toch "raar 'of vertrouw je het niet, vraag dan doorverwijzing. Werkt de huisarts daar niet aan mee en is bovenstaande van toepassing, neem dan desnoods het risico door op eigen kosten een bezoek aan de huiDarts af te leggen.
Onze overigens PRIMA huisarts heeft bij herhaling een plek gemist op mijn vrouw haar rug.(3X voor consult over een jaar om naar de plek te kijken)
Bij een gelegenheid dat ze naar een chirurg moest, het ik deze gevraagd naar deze plek te kijken.
Helaas had ik het bij het rechte eind en is TER PLEKKE met spoed de plek weggehaald en nabehandeld.
Nu begrijpen jullie ook dat ik zo alert ben op tatoeage door moedervlekken heen.
Je hoeft maar een keer flink pech te hebben......
DIT IS NAAR WAARHEID BESCHREVEN!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, je moet niet rommelen met moedervlekken.

Hoe het met littekens zit weet ik niet, ik kan me voorstellen dat de inkt daar anders 'pakt', maar misschien weet iemand anders dat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je perse op die bepaalde plek een tatoeage wil raad ik je aan om eerst de moedervlekken bij de huisarts te laten verwijderen. Dat wordt sowieso al aangeraden, ook als je er geen tatoeage wil.
Daarna kun je altijd nog een beslissing nemen.
Over littekens zal wel getatoeëerd kunnen worden, maar of het mooi wordt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze tatoeëren er "omheen"
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel tatoeëerders willen niet over een moedervlek heen tatoeëren.
Er zit namelijk een risico aan.
Er zijn teveel soorten moedervlekken dus je zult eerst moeten (laten) uitzoeken wat voor moedervlekken het zijn (even langs je huisarts).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit lijkt me toch een vraag voor de dokter of een dermatoloog denk ik .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het niet doen, moedervlekken kunnen veranderen in kwaadaardige vlekken en met een tatoo erop kun je het niet zien als ze veranderen.
Ik weet waar ik over praat, heb een melanoom gehad en mijn moeder is aan een melanoom begin 50 jaar overleden.