Hoelang moet een wasbeurt minimaal duren bij dementerende ouderen die volledig zorgafhankelijk zijn(in een verpleeghuis).

De wasbeurt vind op bed plaats, ook het aankleden en in de stoel helpen hoort hierbij. Wat is hiervoor de minimale tijd die dit moet kosten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (5)

nou je moet toch snel rekenen op een kwartiertje.
het hangt er ook een beetje vanaf hoe die persoon meewerkt, of tegenstribbelt. dat kan ook.
Echt veel tijd hebben ze ook vaak niet in zo`n huis,. alles moet zo snel mogenlijk.

maar bij mensen die echt op bed liggen en zchzelf niet kunnen aankleden, ben je wel tussen 15-30 min kwijt.
Als je alles moet doen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kwartier is al veel te kort, laat staan een kwartiertje
rebecca
13 jaar geleden
Minimaal he,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat begrijp ik minimaal. Er zijn ook zeker mensen die dat kunnen halen. Maar dan moet je, je wel afvragen of dat de zorgvrager daar zo blij mee is. Met dat haastige getrek en gewas worden mensen alleen maar onrustig. En dat ligt niet alleen aan het personeelstekort hoor. Personeel moet ook naar zichzelf kijken, hoe ze efficienter kunnen werken, zonder haast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kwartier IS wel te kort, maar het is wel de tijd die er vaak voor staat... Terwijl zo'n wasbeurt een ideaal 'moment' is om extra aandacht te geven.
Maar laat ik niet op mijn stokpaardje klimmen, ik ben niet voor niets voor niets uit de zorg gestapt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is jammer! Zeker als dat een van de reden zou zijn. Ik werk inmiddels in de thuiszorg. Dit bevalt mij zo goed, vooral om daar nog echt tijd is voor de mensen.
Hangt natuurlijk van de zorgvrager af en van de verpleging. Maar ik zou denken dat je daar toch een half uur mee bezig bent, wil je het goed doen en niet te gehaast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ denk ik ook, een kwartier is echt te kort.
Dat zou precies uitgewerkt moeten zijn in het zzp van die persoon. Normaal gesproken staat er 15 minuten voor tenzij er bijzondere problematiek is. Dan kan er extra tijd geregeld worden vanuit een andere taak. In de zzp overzichten die de instellingen gekregen hebben van het ministerie staat exact in hoeveel tijd er voor een verrichting is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist die zzp overzichten zijn voor mij reden geweest om deze vraag te stellen. De mensen waar ik mee werk(Psychogeriatrie) hebben doorgaans recht op 18 uur zorg per week(daadwerkelijke zorg, dit staat los van verblijf). in die 18 uur zit dan het wassen, kleden, eten. maar ook de administratieve handelingen en de overleggen. Ik vroeg mij gewoon eens af hoe gv.nl er over denkt.
De wasbeurt moet zolang duren dat het voor de patient een genoegen is om die te ondergaan. Voor de ene is dit langer dan voor de ander.
Ik heb zelf jaren lang in een verpleeghuis gewerkt waar een wasbeurt een kwestie van productie was. Tegen je collegas vertelde je trots dat je voor de koffie al 5 had gewassen b.v.
Nu denk ik: we waren hartstikke gek met z'n allen.
Waar was de patient?
Onze prestaties gingen niet over de blije gezichten van de bewoners als ze gekapt en gewassen om kwat over 7 's morgens bij de tafel zaten om daar vervolgens de hele dag te blijven zitte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is toch wel erg dat men afvraagt hoelang mag een wasbeurt van een zorgafhankelijke duren. Onze ouderen hebben niet verdiend om zo behandeld te moeten worden, u krijgt vandaag maar 15 min. want anders bent u lastig.
Onze ouderen verdienen de aandacht en in ben van mening dat je niet mag stellen dat een verzorgende een client moet wassen binnen 15 min. en niet langer. Dit zou inhouden dat de verzorg(st)er/verleeg(st)er elke dag meer prestatie moet leveren dan een topsporter en die heeft een team van mensen om-zich heen om 1 prestatie te leveren. Verpleging/verzorging heeft tijd nodig vandaag is het 10min. en morgen 25 min. een verzorgende heeft ook nog eens wat tijd nodig voor persoonlijke/geestelijke aandacht van client. De verzorgende heeft gekozen uit liefde voor het vak in alle facetten en daar hebben ze ook ruimte voor nodig. Op de wijze maak je een mooi vak kapot. jammer.