Wat als je vlak na de geboorte nog geen naam hebt voor je kindje?

Stel je hebt de juiste naam nog niet gevonden, je twijfelt nog of het kindje blijkt het andere geslacht te hebben als bij de echo werd gezien en je hebt geen naam. Binnen drie werkdagen na geboorte moet je aangifte doen maar kun je ook uitstel vragen en zo ja hoelang?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Uitstel is lastig. Het kan wel, maar dan moet je veel papierrommel invullen en zaken aanvragen. Terwijl je hoofd op dat moment wel ergens anders naar staat.

Dus: Koop als de donder zo'n namenboekje, kijk eens naar de namen van ouders, grootouders, goede vrienden etc, gebruik je fantasie en kies!
In dit geval moet je niet te bang zijn om een naam te kiezen.

Ga in ieder geval voor een 'gewone' naam, en niet voor een vreemd cq buitenlandse cq zelfbedachte naam want je hebt geen tijd om het te laten bezinken om je vervolgens te realiseren dat je die naam je kind niet aan kunt doen.
Hou het safe, en kies wat leuks en eenvoudigs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De voornaam kiezen
De ouders zijn in principe vrij om een voornaam te kiezen voor hun kind. Belangrijkste voorwaarde is dat de naam niet ongepast mag zijn. Denk daarbij aan een scheldwoord, een spottende naam waarvan de drager in zijn leven alleen maar last kan hebben of een naam die bestaat uit een zeer groot aantal namen.

De ambtenaar van de burgerlijke stand bepaalt of de voornaam geaccepteerd wordt. GEVEN DE OUDERS HUN KIND GEEN VOORNAAM of weigert de ambtenaar van de burgerlijke stand de opgegeven voornaam? Dan kiest hij zelf een naam. Nadat de naam is vastgelegd in de registers van de burgerlijke stand, kan deze niet meer zomaar worden aangepast. Dat kan alleen bij de rechtbank, als u daar belangrijke redenen voor heeft.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wat betreft uitstel:
Wanneer moet ik mijn kind aangeven?
Ieder kind dat in Nederland wordt geboren, moet binnen drie werkdagen na zijn geboorte worden aangegeven bij de Burgerlijke Stand. Deze termijn van drie dagen is belangrijk, want daarna kan je kind alleen nog worden aangegeven met een machtiging van het Openbaar Ministerie, wat een hoop geregel met zich meebrengt.
Link: http://www.babyinfo.nl/advies/zakelijk/wetgeving/art_geboorteaangifte.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Angel2010,

Dan heb je niet goed nagedacht ...
Mijn vrouw is nu zwanger voor de 2e keer en we waren er de eerste keer al snel uit , zowel voor jongen als meisje)

Deze keer was moeilijker, maar na 3 maanden waren we er toch eindelijk uit hoe de naam werd.

Als je zwanger bent heb je maanden de tijd om namen te bedenken, er zijn boekjes met namen, en op internet is ook heel veel te vinden

Mocht je zwanger zijn .. gefeliciteerd, en succes met het bedenken van namen.

Je kan geen uitstel vragen ivm sofinummer etc
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leonard, er staat toch "als bijv het geslacht anders blijkt te zijn dan op de echo" Meestal zijn hier de "bijv"'s de reden dat de vraag gesteld wordt. Er zijn genoeg redenen om er niet zeker over te zijn. Stellen dat iemand 'er dan niet goed over nagedacht heeft' is wel erg kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je meent te weten dat je een jongen Jan gaat noemen en een meisje Truus, en er wordt een dochter geboren en je weet ineens heel zeker: dit is géén Truus!
Dan heb je dus een probleem.
Een beetje lomp om iemand dan maar gelijk af te branden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij een plus, je hebt alle tijd om namen te bedenken, ben je bang dat de naam niet bij het kindje past, dan zorg je dat je meerdere namen hebt om uit te kiezen.
Ook al is er een echo gemaakt, 100% zekerheid over het geslacht krijg je nooit, daar zal je dus ook op voorbereid moeten zijn met een naam.
Dan heb je nog 2 dagen de tijd na de geboorte, om de definitieven naam te verzinnen, met alle aanloop de eerste dagen van familie en goede vrienden moet dat toch wel lukken, kan je mooi overleggen met iedereen als je dat zou willen.
Toen onze oudste 3 weken te vroeg kwam hadden we ook de knoop nog niet doorgehakt en hadden nog 4 namen, samen met de verloskundige en de kraamverzorgster hebben we toen de definitieve naam gekozen, die naam die ze de afgelopen weken nog niet op de wereld hadden geholpen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Maarwaarom & Hippo, Ik brand niemand af en ben niet kort door de bocht .
Jullie lezen alleen de eerste regel van mijn antwoord, en de rest niet volgens mij!
Als je als namen Jan en Truus hebt en je bent het er samen met je parter over eens(want daar heb je samen over nagedacht)
Dan leef je daar naartoe, en ga je aan die namen wennen.
Je gaat dan echt niet denken als je het kindje ziet "Hey dit is geen Truus of Jan"
Waarom zou je het dan geen Jan of Truus vinden, je bent beiden al gewend aan de naam die je zelf mooi vind Ik en mijn vrouw verwachten begin december ons 2e wondertje en de namen staan vast, dan zeg je toch niet : hij/zij is blond oid en daar past de naam niet bij ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Nelly3
Thnx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Angel2010
Geen dank !
Ja voor een 4e word het hard denken inderdaad.
Ik vond het voor onze 2e al moeilijk genoeg haha Veel succes met je zwangerschap , en doe je best met namen bedenken
En als je niks kan bedenken is misschien Jan of Truus wel leuk;)
Mijn ouders hadden geen naam voor mijn jongste broertje, omdat zij er van uit gingen dat het een meisje zou worden. Dan zou het n.l. Mirjam heten. Dus........... toen het een jongen werd hebben ze gevraagd hoe degeen heette die bij de geboorte was..... en dat bleek Ronald te zijn. Dus mijn broertje heette Ronald, en zijn roepnaam was Ronny. Zo kun je op goeie gedachten komen!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is vervelend lijkt me! Je kan geen uitstel krijgen in Nederland wat betreft namen in een geboorteregister. Waarom geef je niet een naam van een van de grootouders en gebruik je een roepnaam die je leuk vindt. Of een afgeleide van de originele naam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Altijd namen kiezen voor voor jongens en meisjes bruikbaar zijn.