Wat als je vlak na de geboorte nog geen naam hebt voor je kindje?

Stel je hebt de juiste naam nog niet gevonden, je twijfelt nog of het kindje blijkt het andere geslacht te hebben als bij de echo werd gezien en je hebt geen naam. Binnen drie werkdagen na geboorte moet je aangifte doen maar kun je ook uitstel vragen en zo ja hoelang?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Uitstel is lastig. Het kan wel, maar dan moet je veel papierrommel invullen en zaken aanvragen. Terwijl je hoofd op dat moment wel ergens anders naar staat. Dus: Koop als de donder zo'n namenboekje, kijk eens naar de namen van ouders, grootouders, goede vrienden etc, gebruik je fantasie en kies! In dit geval moet je niet te bang zijn om een naam te kiezen. Ga in ieder geval voor een 'gewone' naam, en niet voor een vreemd cq buitenlandse cq zelfbedachte naam want je hebt geen tijd om het te laten bezinken om je vervolgens te realiseren dat je die naam je kind niet aan kunt doen. Hou het safe, en kies wat leuks en eenvoudigs.

De voornaam kiezen De ouders zijn in principe vrij om een voornaam te kiezen voor hun kind. Belangrijkste voorwaarde is dat de naam niet ongepast mag zijn. Denk daarbij aan een scheldwoord, een spottende naam waarvan de drager in zijn leven alleen maar last kan hebben of een naam die bestaat uit een zeer groot aantal namen. De ambtenaar van de burgerlijke stand bepaalt of de voornaam geaccepteerd wordt. GEVEN DE OUDERS HUN KIND GEEN VOORNAAM of weigert de ambtenaar van de burgerlijke stand de opgegeven voornaam? Dan kiest hij zelf een naam. Nadat de naam is vastgelegd in de registers van de burgerlijke stand, kan deze niet meer zomaar worden aangepast. Dat kan alleen bij de rechtbank, als u daar belangrijke redenen voor heeft. Toegevoegd na 7 minuten: Wat betreft uitstel: Wanneer moet ik mijn kind aangeven? Ieder kind dat in Nederland wordt geboren, moet binnen drie werkdagen na zijn geboorte worden aangegeven bij de Burgerlijke Stand. Deze termijn van drie dagen is belangrijk, want daarna kan je kind alleen nog worden aangegeven met een machtiging van het Openbaar Ministerie, wat een hoop geregel met zich meebrengt. Link: http://www.babyinfo.nl/advies/zakelijk/wetgeving/art_geboorteaangifte.asp

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/na...

Hoi Angel2010, Dan heb je niet goed nagedacht ... Mijn vrouw is nu zwanger voor de 2e keer en we waren er de eerste keer al snel uit , zowel voor jongen als meisje) Deze keer was moeilijker, maar na 3 maanden waren we er toch eindelijk uit hoe de naam werd. Als je zwanger bent heb je maanden de tijd om namen te bedenken, er zijn boekjes met namen, en op internet is ook heel veel te vinden Mocht je zwanger zijn .. gefeliciteerd, en succes met het bedenken van namen. Je kan geen uitstel vragen ivm sofinummer etc

Mijn ouders hadden geen naam voor mijn jongste broertje, omdat zij er van uit gingen dat het een meisje zou worden. Dan zou het n.l. Mirjam heten. Dus........... toen het een jongen werd hebben ze gevraagd hoe degeen heette die bij de geboorte was..... en dat bleek Ronald te zijn. Dus mijn broertje heette Ronald, en zijn roepnaam was Ronny. Zo kun je op goeie gedachten komen!!!

Bronnen:
levenservaring

Dat is vervelend lijkt me! Je kan geen uitstel krijgen in Nederland wat betreft namen in een geboorteregister. Waarom geef je niet een naam van een van de grootouders en gebruik je een roepnaam die je leuk vindt. Of een afgeleide van de originele naam.

Altijd namen kiezen voor voor jongens en meisjes bruikbaar zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100