Als je depressief bent als bijwerking van je medicijnen, wat kan een arts daar dan aan doen?

Depressieve gevoelens, zonder enige aanleiding, zonder dat voor de patiënt te achterhalen is waardoor hij zich zo voelt.
Duidelijk na 2 weken na start nieuwe medicatie ontstaan, die het na inlezen van de bijsluiter het ook als bijwerking aangeven.

Wat kan hier aan gedaan worden? Psychotherapie lijkt me niet echt nuttig, aangezien het puur door chemische tekorten / veranderingen komt. En antidepressiva, die kunnen totaal niet samen met die medicatie.

Wat kan er dan gedaan worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het ook niet mogenlijk om te stoppen/ andere soort medicatie te starten? (Is het morfine?)

Het beste antwoord

In principe hebben alle medicijnen bijwerkingen, die je moet afzetten tegen de therapeutische werking. Het is mogelijk dat de dosis aangepast moet worden of misschien is er een alternatief medicijn of behandeling waar je minder last van hebt.

Dreigt het middel erger dan de kwaal te worden dan vind ik het raadzaam om dat met je arts te bespreken. Hou er daarbij rekening mee dat medicijnen elkaars werking, en bijwerkingen kunnen beïnvloeden. Dat geldt ook voor zelfzorgmiddelen, die lang niet allemaal even onschuldig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goede tips, goed verwoord. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind depressief worden toch wel een erg zware bijwerking.
afhankelijk van de originele klacht zou ik toch wel heel graag willen stoppen met deze medicijnen en andere proberen inderdaad: naar de dokter ermee

Andere antwoorden (2)

Wat de arts daaraan kan doen, kun je het beste aan de arts vragen...

De arts kan een boel dingen doen. Het vinden van de juiste dosis is vaak een ontdekkingstocht. Je krijgt in het begin een standaarddosis die voor 90% van de mensen goed genoeg werkt. Jij hoort nu misschien bij die 10% die echt een andere dosering nodig heeft. Dit is dus één van de dingen die de arts, meestal in overleg met jou, kan doen: de dosering geleidelijk een beetje aanpassen.

Soms helpt het al als je dezelfde hoeveelheid per dag neemt, maar op andere tijdstippen. Ook daarin kan de arts je helpen, om samen de beste tijdstippen te vinden.

Soms zijn er alternatieve middelen die (precies of ongeveer) dezelfde werking hebben als het middel dat je nu slikt. Als die bij jou niet die vervelende bijwerking hebben, zou dat je probleem kunnen oplossen.

Het is ook mogelijk dat je twee middelen moet nemen. Soms is dat je huidige middel plus een middel dat de depressiviteit opheft; soms is dat het huidige middel maar dan minder, en een ander middel dat ongeveer hetzelfde doet als je huidige middel, maar dat andere bijwerkingen heeft. Dit wordt gedaan als "twee halve" bijwerkingen voor jou acceptabeler is dan "één hele" bijwerking.

Dan is het natuurlijk mogelijk dat de depressiviteit niet, of niet direct, door deze medicijnen wordt veroorzaakt, maar ofwel een andere oorzaak heeft, ofwel puur psychisch is. Ook daarin kan de arts jou helpen bij het zoeken naar de oorzaak en de oplossing.

--

Dit zijn zo een aantal mogelijkheden die de arts heeft. Er zullen vast meer mogelijkheden zijn die de arts wel kent, maar ik niet. Dus nogmaals: gewoon overleggen met de arts. Dat is heel normaal als je vermoedt (of weet) dat je medicijnen bijwerkingen hebben die voor jou te ernstig zijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nou kijk. Dan kan de prozac, misschien. Of de viagra. Of iedereen kan roepen en zo en watt-ie wil, hij of zij, maar dan weet je dat de doktrot dat de enige die het weet. De probleem is dat stel nou dat de geval dat er is hier op de goeievraag de doktrot dan nog datt-ie niet de diagnostieken dingen kan want datt-ie kent je niet en niet met de stetoskoop en-zo. Dus: doe naar de doktrot, en zeg doktrot, dit is de probleem en doe er wat aan en snel een beetje. Help de beste, echt.