Hoe leer je blinde mensen wat zien is?

Mensen die ooit hebben kunnen zien, weten wat het is, maar hoe leg je iemand die blind geboren is uit wat zien is en wat bijv. Kleuren zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je kunt gebruik maken van de BrainPort wanneer deze voldoende is doorontwikkeld.

Technologie waarmee blinden kunnen lezen, en objecten kunnen waarnemen, dat lijkt me prima om "zien" mee te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

dat kun je niet uitleggen aan iemand die altijd blind is geweest
hij weet immers niet hoe een kleur eruit ziet en kan dat ook nergens aan linken

tastbare dingen kun je wel in gedachte zien omdat je kan voelen hoe het eruit ziet aan de vormen van een object
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste blinden hebben natuurlijk wel een notie van wat zien is; het op afstand waarnemen. Dat kunnen ze zelf ook met hun oren, maar dan met behulp van licht en licht kun je zelfs weer voelen als je in de zon zit.
Kleuren is weer wat moeilijker te begrijpen. Je kunt kleuren vergelijken met hoe een oppervlak aanvoelt, ruw, zacht, hard, koud of warm. Het blijft behelpen, een echte voorstelling kan een blinde er niet van maken, maar dat kleuren een emotionele lading kunnen hebben begrijpen ze op die manier wel (mijn blinde gesprekspartner in ieder geval).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ze van jongs af aan blind zijn is het natuurlijk lastig,maar kleuren die wij zien is een geur voor hun.denk maar aan pasgemaaid gras heeft een groene geur die ook herkenbaar is in bomen,bos.
zo is het ook met geluiden en gevoel,deze zintuigen zijn bij blinden veel meer ontwikkeld en hebben meer betekenis dan wij voelen of horen,en soms denk ik dat ze beter dingen kunnen dan wij met alleen ogen die we gebruiken.
Heb blinde hond gekent die gewoon bal ving,gewoon op geluid en geur.
Verder hebben wij gedachten oh wat zielig,maar zij weten vaak niet anders en leven daardoor anders maar of het een gemis is?