Is het nodig om de griepprik te halen voor swine flu, of moet ik tamiflu nemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De Griepprik beschermt NIET tegen de Mexicaanse griep.
Tamiflu overgens ook niet.
Dit is een algemene virusREMMER.

Onnodige inzet kan inderdaad leiden tot resistentie, zoals eerder al geantwoord.
Nog groter gevaar is dat het virus kan gaan muteren om de remmende werkinbg te omzeilen.
Dan kan de griep (die nu nog redelijk beheersbaar is) virulent worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er is nog geen vaccin, dat gaat nog een half jaar duren.
Als veel mensen Tamiflu gaan slikken is er een grotere kans op resistentie bij het virus tegen dit middel.
14 jaar geleden
Het laatste nieuws is dat het volgens de Mexicanen allemaal nog wel mee valt qua uitbraak...

Ik denk dat met name je huisarts je hier het beste over kan adviseren wat voor jou het beste is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Idd, huisarts raadplegen bij medische vragen, niet GV.

Echter, ik heb begrepen dat Tamiflu alleen werkt als je al ziek bent. Het bestrijdt de griepvirussen in je lichaam. Het bouwt echter geen resistentie op tegen de griep. Innemen voordat je ziek wordt is dus zinloos.

Toegevoegd op 03-05-2009 15:33:19
Hmmm... Wanneer ik zeg resistentie bedoeld ik natuurlijk immuniteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
altijd je huisarts raadplegen inderdaad, voor de mensen die de actualiteit omtrent verspreiding willen volgen; eris een kaartje waaop alle gevallen worden gevolgde en ge-update.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huidige griep vaccins werken niet tegen de Mexicaanse griep. Die zijn wel in ontwikkeling maar dat duurt nog even.
Mocht je denken dat je in een risico groep valt ga dan vooral met je huisarts praten.

Tamiflu is een medicijn. Ga dat ook nooit slikken zonder met een arts te praten. Daarbij werkt het alleen als je al ziek bent. Het werkt het virus tegen waardoor je lichaam betere kans maakt tegen het virus. Ook hier geld weer: praat met een arts. Die zal waarschijnlijk ook niet zomaar een medicijn voorschrijven. De meeste mensen zullen namelijk zelfs van de Mexicaanse griep niet in levensgevaar komen en je wil uiteindelijk niet het risico lopen dat het virus resistent wordt.
Zelfs wanneer je nu een griep krijgt is de kans enorm veel groter dat het een oudere griep variant is die vrijwel geen gevaar oplevert.
Mocht je ziek worden en je vertrouwd het niet, zoek dan je huisarts op maar ga niet van te voren al de hypochonder uit hangen. Daar wordt je zieker van dan van het virus zelf.