Is er een verschil tussen een controlefreak en een perfectionist?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omg ik wist niet wat een controle freak was.. nu wel en ben achter gekomen dat ik het ook ben xD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh nevermind xD

Het beste antwoord

Ja, een perfectionist wil zijn eigen zaakjes tot in detail voor alkaar hebben en wat anderen ervan denken boeit hem niet. Wat anderen doen maakt hem ook niets uit. Bij het uit handen geven van zaken stelt hij dezelfde hoge eisen als hij het zelf zou doen en zal gemakkelijk iets uit handen geven aan iemand waarvan hij weet dat die persoon het beter kan dan hijzelf. De perfectionist probeert het hoogst haalbare eindresultaat te kijgen. Perfectionisten staan bekend als langzame maar degelijke werkers.

Een control freak wil tot in detail controle over de situatie hebben en mag graag al dan niet gewenst de touwtjes in handen nemen. Hij zal nooit wat uit handen geven, ook niet als de andere persoon het beter kan dan hijzelf. Control freaks hebben er vooral een handje van om anderen tot in detail te willen beheersen en naar zijn pijpen te laten dansen. Een control freak wil feitelijk gewoon de baas zijn en staat er vaak niet bij stil of dat allemaal wel zo goed is. In zijn heilige overtuiging is zijn bemoeienis altijd de beste uitkomst voor de betreffende situatie. Erg lastige mensen in noodsituaties, voor als ze geen verstand van de betreffende situatie hebben.

Control Freak wordt in de geluids (studio/synthesizer) wereld ook als (zelf) spotnaam gebruikt voor wat eigenlijks perfectionisten zijn. Ook wordt het in die wereld wel gebruikt voor mensen die van analoge apparatuur houden met veel knopjes er op. (Dus een directe controle over het geluid zonder door menu's te worstelen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja een controle freak wil alles van te voren hebben gepland en weten wat er kan gebeuren, om op alles voorbereid te zijn, maar weet wat hij moet doen, maar kan dat dan indien nodig nog regelen.
Een perfectionist heeft alles tot in de puntjes geregeld en alles ziet er dan ook tip top uit en heeft alles klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat dit echt verschillende zaken zijn.
ik ben beide, in zekere mate.
dat ik controlefreak ben maakt dat ik niet flexibel ben, zaken van tevoren wil overzien, niet van verrassingen houd.
dat ik perfectionist ben vertaald zich in dat ik faalangstig ben, hoewel ik me een slag in de rondte draai, en het prima doe.
war mij betreft zie ik geen grote overlappingen.
Rieneke1
13 jaar geleden
Een controlefreak wil alles zelf doen. Kan niet loslaten en geeft niet de touwtjes uit handen. Dit gedrag is vaak aanleiding tot een burnout.

Een perfectionist is nooit tevreden over wat hij doet. Volgens hem kan het altijd beter, mooier, groter enz. Hij kent zijn grenzen en beperkingen dus niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kun je pas weten, dat er verschil is, als er een algemeen geaccepteerde definitie is van controlefreak en van perfectionist. Het kunnen twee woorden zijn voor hetzelfde.
Ik vind controlefreak wat negatiever klinken dan perfectionist. Perfectionist klinkt wel positief in mijn oren.
Ik zou eigenlijk zeggen (zonder definitie) dat een controlefreak een geobsedeerde perfectionist is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar is wel degelijk verschil in. Een controlefreak probeert zijn/haar omgeving te controleren.Ze zoeken zekerheid van buiten omdat ze onzeker zijn van zichzelf. Ze richten zich daarom op de buitenwereld, reageren daarop en daarom bepaalt de buitenwereld hoe ze zich moeten gedragen, niet zij zelf! Ze zijn de controle over zichzelf kwijt.
Hun gedachte is;'als alles maar is zoals ik het wil, dan is het goed'. Controle is goed, vertrouwen is beter, want je kunt iemand niet dwingen zich aan jouw eisen te houden door controle. Je moet er dus op vertrouwen dat wanneer anderen zich niet aan jouw eisen houden dat er niets aan de hand is en dat je dit wel overleeft en dit is moeilijk,want het zijn eigenlijk dwanggedachten die je hebt. Zo iemand moet dus eigenlijk zelfvertrouwen krijgen om niet voortdurend te moéten controleren!

Een perfectionist is vooral voor zichzelf bezig om alles perfect te maken. Ze verlangt niet van anderen om haar eisen in te willigen en controleert dit dus ook niet. Nee, ze wil dit zelf, alles moet perfect zijn en niemand moet haar/hem op een foutje kunnen betrappen.
Het enige dat ze beiden gemeenschappelijk hebben is een soort dwangneurose. Het zijn hun gedachtes die ze dwingen.
amc
13 jaar geleden
ja een controlefreak word gecontroleerd door iemand die zegt wat hij moet doen en een perfectionist is gewoon iemand die alles perfect wil doen