Hoe zien oogartsen dat kinderen van 2 jaar een bril moeten hebben?

een kind van die leeftijd weet toch niet aan te geven hoe bv een ruit eruit ziet of een hoofdletter? hoe bepaalt de arts de sterkte van de glazen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Er zijn twee manieren. De eerste is mbv de computer. Het oog is verlamd/verdoofd. Een laser stuurt een lichtstraal het oog in en de computer meet waar die het netvlies raakt. Deze methode is echter niet zo betrouwbaar. De gevonden afwijking kan ongeveer een halve dioptrie schelen. Een andere methode is door het kind een huis, een boot of een bloem te laten lezen. De ouders krijgen een week voor het onderzoek een blad met de plaatjes thuis, zodat ze met het kind kunnen oefenen in het benoemen van de plaatjes. Met de meeste 2-jarigen lukt dit wel. De oogarts moet wel goed met kinderen kunnen omgaan om het kind geconcentreerd te kunnen houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt al zien, of een kind gespannen zit te turen. Met de huidige apparatuur is te controleren wanneer een kind minder inspannend kijkt, en dus beter ziet. Zo is de sterkte te meten.
jc54
13 jaar geleden
Kinderen krijgen oogdruppels, waardoor de iris verwijdt wordt, en de oogarts er met een lampje in kan schijnen zodat hij/zij toch de oogafwijking kan berekenen.
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja
ik heb toevallig pas geleden e dochter van 6 jaar laten testen, want de test bij het bureautje was niet goed en ik moest met haar naar de oogarts en daar kreeg ze oogdruppels in die haar pupillen wijd zette en zo konden ze kijken of er een afwijking was in de ogen, en zij had dus een afwijking maar dat kunnen ze verhelpen, zij moest een brilletje want de zicht bij een kind is pas op 9 jarige leeftijd uitgegroeid dus ze moest een bril en dat kon haar ogen verbeteren, want wij zagen ook niks van dat ze niets kon zien ofzo want ze las gewoon en we merkten er niks aan, dus er vroeg bij zijn dan kunnen ze het verhelpen, mijn dochter zal waarschijnlijk volgend jaar al van der bril afzijn