hoe reageer je het beste op iemand die erg driftig kan worden door dementie?

voorbeeld: hij mag van z'n arts niet meer rijden, en doet dit toch.
ik stap niet meer bij hem in, omdat ik dit niet wil aanmoedigen, en daar kan hij enorm driftig om worden.
zo zijn er meer dingen.
hoe ga ik hier het best mee om?
ik heb helemaal geen ervaring met dementerende mensen, en ik wil deze kennis toch graag te vriend houden, zonder aan mezelf voorbij te gaan.

Rieneke1
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag waarop ik geen antwoord weet maar wel weet dat dit verdriet geeft en pijn doet. Sterkte rieneke
Rieneke1
13 jaar geleden
dank je tegenxinnig.

Het beste antwoord

Ik zou zijn eventuele kinderen dit laten lezen, en zelf niet met hem meerijden hoe dan ook.

"Hoe te handelen
Als u een rijbewijs bezit en wilt
behouden, moet u de diagnose
dementie aan het CBR doorgeven.
Anders bent u mogelijk onverzekerd
bij een verkeersongeval. De nieuwe
regeling gaat ervan uit dat de behandelend
arts of psycholoog u hiervan
op de hoogte stelt. Als de behandelaar dit nalaat, moet u de diagnose
toch aan het CBR bekendmaken.
U vult een ‘Eigen Verklaring’ in. Dit
is een formulier dat u voor € 22,90
kunt kopen bij het CBR of bij uw
gemeente. U stuurt de ingevulde
‘Eigen Verklaring’ naar:
CBR
Afdeling Medische Zaken
Postbus 3014
2280 GA Rijswijk
Het CBR nodigt u dan uit voor een
rijtest en eventueel aanvullende
neuropsychologische
tests."

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kan tegen hem zeggen, dat je niet instapt, want als hij niet verzekerd is en jou iets overkomt wordt het niet gedekt door de verzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dank voor de info!

Andere antwoorden (6)

Tsja, ieder mens is anders, dus iedere dementerende is ook anders.
Allereerst moet die auto worden weggedaan. Zijn dokter moet een grondig, en heel nadrukkelijk gesprek met hem hebben en hem verbieden nog te rijden.
Als mensen gaan dementeren, blijven emotionele zaken wat langer hangen dan gewoon feitelijkheden.
Na het gesprek met de dokter kunnen anderen dan zeggen: Lieverd, je hebt toch met de dokter gesproken? Het kan echt niet meer. Je vergeet soms ineens waar je bent, of waar je naar toe wilt. Dat kan niet in het verkeer.

Je kan hem dan terugverwijzen naar de dokter als hij het niet accepteert.
Je kan hem helpen met de acceptatie.

Als mensen driftig worden, dan heb ik de gewoonte, om hun handen te pakken, en ze rustig aan te kijken. Soms mijn handen om het gezicht. Dat helpt. En dan even gaan zitten. En het er over hebben. De feiten niet anders voorstellen dan ze zijn.

Maar eerst dat gesprek met de huisarts. Die wordt de boodschapper van het slechte nieuws.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moeilijk hoe je dat het beste kan doen, wel een tip. Hier in Brabant zijn Alzheimercafe's, dat zijn bijeenkomsten voor familie en vrienden van mensen die Alzheimer hebben, dement worden. Daar worden veel tips gegeven, en kun je horen hoe anderen het oplossen
anneliez
13 jaar geleden
dementie dat is voor mensen een hele nare ervaring, sommige momenten beseffen ze nog en dan weer niet. je kan dat niet echt aan de mensen zeggen, je kan rustig met ze praten en als ze iets niet meer weten probeer niet op dat moment door te dramen en ga over iets anders beginnen, dementen mensen schieten zo over naar een ander onderwerp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb jarenlang zijdelings beroepsmatig met dementerende mensen te maken gehad, en het ligt eraan in hoeverre de ziekte is gevorderd. Maar mijn ervaring is dat er soms toch ook nog wel heldere momenten zijn. Wellicht dat je deze persoon het in deze momenten duidelijk kan maken waarom je dit niet wilt.

Komt punt 2: Op dat moment zelf zul je net zien dat ze niet zo'n helder moment hebben, en niet het begrip zullen tonen wat ze eerder wel ervoor hadden.

In dat geval kun je beter niet zeggen dat je hun niet vertrouwd ofzo, maar kun je beter een ander excuus voorwenden. Dat je bijv. uberhaupt al niet lekker bij "wie dan ook" in de auto zit. Of dat je je erg ongemakkelijk voelt wanneer je zelf het stuur niet in handen hebt.

Leg de "schuld" bij jezelf en niet bij hun, of hun ziekte. Geef hem de kans om begrip voor JOU op te brengen ipv dat je hem zelf aldoor aan zijn dementie herinnert.

Soms zijn leugentjes om bestwil niet (alleen) voor je eigen bestwil ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de arts het niet meer verantwoord vind dat hij nog auto rijd, dan zou het toch ook zo moeten zijn dat zijn rijbewijs ingenomen word? Ik weet niet precies hoe die regels daar voor zijn? Of stapt hij gewoon in zonder rijbewijs? Heeft de man kinderen die je misschien je zorgen naar zou kunnen uiten?
En de opstandigheid bij zulke mensen is idd erg lastig. Enige wat je denk ik kan doen is rustig, duidelijk en concequent blijven. Maar lastig is het wel. Sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De familie van uw kennis moet er zorg voor dragen dat de auto weg moet als hij niet meer geschikt is bevonden door de arts.

Alleen een rijbewijs innemen is geen garantie dat hij niet in de auto gaat rijden.

En mocht hij een partner hebben met een rijbewijs zorg dan dat hij geen sleutels heeft van de auto.

Wij hebben ook in onze kennissenkring dementerende bejaarden weten over te halen om de auto weg te doen na gebleken onzeker gedrag in het verkeer.

De partner of de kinderen zijn de aangewezen personen om in te grijpen na doktersadvies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dank voor je antwoord, +
maar de vraag is eigenlijk hoe ik om moet gaan met het driftige gedrag.