Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe reageer je het beste op iemand die erg driftig kan worden door dementie?

voorbeeld: hij mag van z'n arts niet meer rijden, en doet dit toch.
ik stap niet meer bij hem in, omdat ik dit niet wil aanmoedigen, en daar kan hij enorm driftig om worden.
zo zijn er meer dingen.
hoe ga ik hier het best mee om?
ik heb helemaal geen ervaring met dementerende mensen, en ik wil deze kennis toch graag te vriend houden, zonder aan mezelf voorbij te gaan.

Rieneke1
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag waarop ik geen antwoord weet maar wel weet dat dit verdriet geeft en pijn doet. Sterkte rieneke
Rieneke1
13 jaar geleden
dank je tegenxinnig.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik zou zijn eventuele kinderen dit laten lezen, en zelf niet met hem meerijden hoe dan ook.

"Hoe te handelen
Als u een rijbewijs bezit en wilt
behouden, moet u de diagnose
dementie aan het CBR doorgeven.
Anders bent u mogelijk onverzekerd
bij een verkeersongeval. De nieuwe
regeling gaat ervan uit dat de behandelend
arts of psycholoog u hiervan
op de hoogte stelt. Als de behandelaar dit nalaat, moet u de diagnose
toch aan het CBR bekendmaken.
U vult een ‘Eigen Verklaring’ in. Dit
is een formulier dat u voor € 22,90
kunt kopen bij het CBR of bij uw
gemeente. U stuurt de ingevulde
‘Eigen Verklaring’ naar:
CBR
Afdeling Medische Zaken
Postbus 3014
2280 GA Rijswijk
Het CBR nodigt u dan uit voor een
rijtest en eventueel aanvullende
neuropsychologische
tests."

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kan tegen hem zeggen, dat je niet instapt, want als hij niet verzekerd is en jou iets overkomt wordt het niet gedekt door de verzekering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dank voor de info!

Andere antwoorden (6)

Tsja, ieder mens is anders, dus iedere dementerende is ook anders.