Ben extreem chocolade verslaafd- kan ik hier van Diabetes krijgen?of andere ziektes door krijgen?

Ik ben al jaren,ik denk vanaf mijn 16 levensjaar (nu inmiddels bijna 30) helemaal verslaafd aan chocola.
Ik bedoel niet pure chocolade,gewoon melkchocola en bijvoorbeeld Snickers-Bounty-Mars-Twix-Milky Way en nog veel meer soorten,als het maar niet pur is.
En nee,ik eet niet per dag een stukje,maar wel gelijk een hele pakking soms zelf twee en dat iedere nacht.
Dus tussen 100-250 gram per nacht,en dit is denk ik te veel van het slechte.
Het is wel zo dat ik verder op mij voeding let, eet wel vaak biologische producten en ben vegetarier.
Ik probeer ook om niet over dag te snoepen,omdat ik nachts zo een grote behoefte heb aan chocolade.
1-5 keer per maand misschien nog chocopasta op het brood,maar niet te vaak.
Verder sport ik eigenlijk ieder dag een half uurtje vroeger zelfs 2 uur per dag,maar op dat erbij helpt weet ik niet.
Ik ben wel normaal van mijn lichaamsbouw en mijn BMI is nog in de normale bereik.
Doch maak ik mij grote zorgen op ik ooit gezondheidelijke klachten ervan krijgen kan.
Het is ja allgemeen bekend dat te veel witte suiker ziek maakt met de jaren.
Ik eet wel soms ook biologische chocola,omdat deze bruine rietsuiker onthoudt, en dat is volgens mij gezonder als witte suiker,maar het probleem is dat het niet zo een grote sortiment geeft aan biologische chocola,en dan vind ik het te saai om steeds de paar soorten te eten die er te koop zijn in een biowinkel.
Misschien kan mij hier iemand verder helpen wat ik kan doen of wat de beste optie is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke dag een klein stukje pure chocola eten schijnt gezond te zijn.

Het beste antwoord

De Zutphen Ouderen Studie heeft vanaf 1960 onderzoek gedaan naar de effecten van chocolade op de gezondheid. In 1985 heeft zij haar onderzoek verder uitgebreid. Hieruit zijn twee aparte analyses tevoorschijn gekomen die op 27 februari 2006 zijn gepubliceerd in het Amerikaanse medisch-wetenschappelijke tijdschrift Archives of Internal Medicine.

Het was reeds bekend geworden dat chocolade gunstig uitwerkt op de bloeddruk en de bloedvaten dankzij de antioxidanten (flavanolen) in cacao. Men ging daarom na of er ook een gunstige uitwerking zou zijn ten aanzien van het overlijden aan hart- en vaatziekten, en dat blijkt inderdaad het geval te zijn. Veel chocolade eten brengt het overlijdensrisico met de helft terug. Hiervoor is nodig dat men per dag vier gram cacao binnenkrijgt. Dit kan worden verkregen door tien gram pure of dertien gram melkchocolade dagelijks te nuttigen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Van teveel chocola snoepen kun je overgewicht krijgen, maar dat schijnt bij jou niet het geval te zijn. Ik zou me er niet al te veel zorgen over maken als je er niet dik van wordt. Van chocola krijg je een geluksgevoel, zo schijnt. Diabetes kun je krijgen van overgewicht of na een zware operatie. Er zijn nog wel meer oorzaken te noemen, maar als je er verder niets bijzonders bij voelt zou ik me niet al te veel zorgen maken. Maar echt goed is het natuurlijk niet. En zeker 's nachts snoepen is niet goed. Denk aan je gebit en aan je slaappatroon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Chocolade kan verslavend zijn ja.
Het probleem is dat je met de chocolade veel te veel suiker (witte of rietsuiker maakt niet uit in dit geval) binnenkrijgt, en veel te veel vet.
Dat hoef je niet altijd aan je BMI te merken, maar je kunt bijvoorbeeld wel last krijgen van een verhoogd cholesterolgehalte in je bloed met alle risico's van dien.
Belangrijkste vraag hier lijkt me: waarom moet je 's nachts chocolade eten? Wat gebeurt er als je het niet doet? Wat gebeurt er als je een kleine reep (75 gram) in huis haalt en verder niet?
Als je het al benauwd krijgt bij het idee, zou ik eens met de huisarts gaan praten over je eetgedrag en kijken of je het kunt veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wees maar gerust..Diabetes type 1 krijg je niet van teveel chocola eten.

Hoogstens kun je op de lange duur diabetes type 2 ontwikkelen, vanwege het hoge percentage vet dat chocola bevat.

Echter gezien het feit dat je elke dag gedurende een zekere tijd sport, is de kans daartoe vooralsnog tamelijk gering.

Ik zou je aanraden de tijd van sporten met minimaal een half uur per dag te verlegen maar indien mogelijk met nòg iets meer.

De reden hiervan is dat je lichaam na c.a. drie kwartier intensief bewegen op ververbranding overgaat.

Voor de rest zou ik zeggen..we zijn lotgenoten..want ook ik ben dol op chocola..vooral bonbons..Houd dus iets voor mij over van jouw dagbehoefte..haha.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
problemen met je lever is gekend .
maar overgewicht weet ik niet omdat ik niet weet wat eigenlijk eet witte chocolade zou je best kunnen vermijden omdat er eigenlijk geen chocolade in zit maar gesuikerde melk hoe donker de chocolade hoe beter .
chocolade is trouwens erg goed voor het opbouwen van je weestand .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kennelijk ben je flink verslaafd aan die zoetigheid. Met die hoeveelheid candybars krijg je een overdosis aan suiker en kunstmatig geharde vetten binnen. Beide ingredienten bevorderen insulineresistentie, die ten grondslag ligt aan overgewicht, diabetes en hartziekte.

Voor de goede orde is je totale voedingspatroon bepalend voor je gezondheid. Toch zou ik proberen om van die verslaving af te komen, want ik vind et wel een inbreuk op je verder gezonde leefpatroon. Stoppen met eten is natuurlijk geen optie. Je zou kunnen proberen om je te wennen aan pure chocolade, waardoor je veel minder suiker en gehard plantaardig vet binnenkrijgt. Tegelijkertijd is pure chocola beter voor je hart. ' t Is even doorbijten maar op die manier hoef je niet helemaal van de chocolade af te blijven. Probeer het op een moment per etmaal te houden maar dat doe je eigenlijk al.