Nee je krijgt niet zomaar diabetes als je het eten van suiker verandert.
Diabetes is er in verschillende vormen , types genoemd

Kort uitgelegd is het zo, dat je alvleesklier niet genoeg insuline meer aanmaakt waardoor het glucose gehalte van je bloed te hoog wordt.

Voor verdere uitleg over diabetes kan je onderstaande link eens lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik geloof van niet.

Toegevoegd na 30 seconden:
want mijn zus eet geen suiker al meer dan 5 jaar volgens mij, en ze heeft niks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het antwoord niet weet geef dan ook geen antwoord. Dat helpt de vrager echt niet hoor.
Voor deze vraag is het belangrijk om te weten wat diabetes nou precies is.

"Diabetes, ook wel suikerziekte genoemd, is een stoornis waarbij de hoeveelheid suiker in het bloed (het glucosegehalte) te hoog is. Glucose komt uit koolhydraten in voeding. Het hormoon insuline zorgt ervoor dat de lichaamscellen glucose uit het bloed opnemen. Diabetes ontstaat wanneer er een tekort is aan insuline. Dit kan komen doordat de alvleesklier te weinig of geen insuline aanmaakt of als de lichaamscellen minder gevoelig zijn geworden voor insuline. Diabetes is behandelbaar, maar niet te genezen.

Verschillende vormen van diabetes

Type 1 is een auto-immuun ziekte waarbij de cellen die insuline produceren door het eigen lichaam worden vernietigd. Hierdoor maakt de alvleesklier te weinig of helemaal geen insuline meer aan. Type 1 kan voorkomen op alle leeftijden, maar ontstaat meestal op kinderleeftijd. De diagnose wordt vaak voor het 30e levensjaar gesteld. Overigens kan type 1 diabetes op elke leeftijd ontstaan, ook bij ouderen.

Type 2 is de meest voorkomende vorm van diabetes: ongeveer 85% van alle mensen met diabetes heeft type 2.
Bij dit type zijn de lichaamscellen minder gevoelig geworden voor insuline. Type 2 komt ook voor op alle leeftijden, maar vooral bij ouderen en mensen met overgewicht. Omdat de ziekte meestal ontstond op oudere leeftijd (na het zestigste jaar) werd dit vroeger ook wel ouderdomsdiabetes genoemd."

Conclusie
Uit dit alles blijkt dat diabetes een stoornis is die te maken heeft met de reacties van je lichaam op de producenten van de stof insuline (speciale cellen) of de stof insuline zelf. Enkel een verlaagde concentratie suiker in je lichaam kan dus geen diabetes (suikerziekte) veroorzaken.

Toegevoegd na 7 minuten:
Uit het stuk tekst blijkt ook dat je wel op een andere manier diabetes kan krijgen.
Door jezelf gedurende lange tijd relatief grote hoeveelheden insuline te injecteren, worden de lichaamscellen minder gevoelig voor deze stof. Als je hier dan abrupt mee stopt, reageert je lichaam absoluut niet meer op de kleine hoeveelheid insuline die het zelf aanmaakt. Op dit moment heb je diabetes. Geen idee waarom je jezelf zoiets aan zou willen doen, maar dit is de enige manier om jezelf diabetes te laten krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar de hoeveelheid (suiker) die je, al dan niet ineens, eet kan wel invloed op je bloedsuikergehalte hebben waardoor je gezondheidsklachten kunt krijgen. Je lichaam is gewend aan een bepaald patroon en als je dat ineens verandert kun je bijvoorbeeld teveel insuline produceren waar door je bloedsuiker erg laag wordt. Dat herstelt zich wel weer maar je kunt je er wel futloos en duizelig door voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diabetes krijg je niet van wel/geen suiker eten. Het is vaak erfelijk bepaald. Dan heb je diabetes type 1. Je hebt het dan op jonge leeftijd over geerfd van vader of moeder. Je alvleesklier werkt niet of nauwelijks en je moet insuline spuiten. In het tweede geval kan je diabetes Type 2 krijgen als je hoge bloeddruk hebt, overgewicht hebt, zwanger bent of op oudere leeftijd. In al deze gevallen werkt je alvleesklier nog wel maar je moet hem een beetje helpen. De huisarts geeft dan vaak metformine.
(lijkt wel een anatomie les)
Ik hoop dat je het een beetje begrijpt. Ik heb geprobeerd het zo makkelijk mogelijk voor je uit te leggen.
Een diabeet die goed is ingesteld mag tegenwoordig gewoon suiker gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diabetes type 2 wordt wel degelijk in de hand gewerkt door het eten van geraffineerde koolhydraten zoals suiker. Hypertensie, overgewicht, hypertensie etc. worden in belangrijke mate veroorzaakt door insulineresistentie. Overgewicht is geen oorzaak maar een gevolg van insulineresistentie Insuline is een kostbaar hormoon. Het beste voor je gezondheid is om de inzet van dat hormoon tot een minimum te beperken. Dat geldt niet alleen voor mensen met type 1 en 2 diabetes maar ook voor iedereen die geen diabetes heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook type 2 kan erfelijk zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Diabetes type 2 is geen erfelijke ziekte maar erfelijke factoren kunnen zeker wel een rol spelen. Er zijn onderzoeken gedaan naar de effecten van voeding bij o.a. Inuits en Australische aboriginals met verrassende resultaten. Geraffineerde koolhydraten zijn voor die etnische groepen puur vergif.