Hoe kan het dat het IQ/de intelligentie van de ene mens zoveel groter is dan dat van een ander?

De ene mens is slimmer dan de ander. Dit merk je al op jonge leeftijd.

Met mijn vraag doel ik niet op dingen die je leert op school (dan is het logisch dat een VWO'er slimmer zou zijn dan een VMBO leerling), maar echt dingen als het inzicht, taalgevoel en het vermogen om te leren. Hoe kan het dat daar, als je (leer)stoornissen niet meerekent, van die grote verschillen in zitten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Intelligentie is erfelijk bepaald. Daarom kun je al op jonge leeftijd merken dat een kind een hogere of juist lagere intelligentie heeft dan een gemiddeld kind.
Vaak hebben intelligente kinderen (en volwassenen) veel interesses en slorpen als het ware kennis op. Hun geheugen en bevattingsvermogen is beter, waardoor een en ander in de loop der jaren alleen maar toeneemt, met de juiste begeleiding.
Helaas hebben zeer hoog intelligente mensen vaak weer andere gebieden waarop ze minder scoren. Denk daarbij aan de sociale omgang. Dat komt voornamelijk omdat het voor hen heel moeilijk is om met de 'dommere' medemens om te gaan. Ze worden vaak niet begrepen en snappen (zeker als kind) niet zo goed waardoor dat komt, waardoor ze zichzelf wel eens als dom kunnen gaan zien.

Toegevoegd op 02-05-2009 14:08:58
Er is trouwens wel onderzoek gedaan naar minder intelligente kinderen die al heel jong in gezinnen zijn geplaatst met een gemiddelde intelligentie. In de loop der jaren bleek het IQ van deze kinderen met 10 tot 15 IQ-punten gestegen te zijn. Dat is het verschil tussen VMBO-t en HAVO, of HAVO en VWO.
Het is dus niet enkel erfelijk, maar ook de omgeving is bepalend. Maar dat schreef ik hiervoor al (met de juiste begeleiding = juiste omstandigheden).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Erfelijkheid, een gezonde biologische ontwikkeling en een stimulerende omgeving om geboren te worden en op te groeien.

Toegevoegd op 02-05-2009 14:09:38
Edit voor de taalpuristen: ... om geboren in te worden en in op te groeien.