Kan een HELE lage dosering anti-psychotica je uit een psychose halen? En kan je ook zelf uit een psychose komen?(dus zonder medicatie)

Toegevoegd na 17 minuten:
Voor de mensen die denken dat ik ermee experimenteer, dit is NIET het geval. Een vriendin van mij slikt een lage dosering anti psychotica en ik vroeg mij dit af.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (5)

ik zou nooit met medicijnen gaan experimenteren. Dus ook geen adviezen op dit gebied aannemen van Goeie Vraag leden, behalve als je zeker weet dat het een psychiater is die het antwoord geeft.
Volgens mij (maar ik ben dus geen dokter) kun je ook zelf uit een psychose komen, maar is het beter om je onder behandeling te stellen, want psychoses kunnen, behalve dat je er heel ongelukkig van wordt, leiden tot het in gevaar brengen van jezelf en anderen. Door de wanen ben je de realiteit kwijt en kun je tot gevaarlijke acties komen. Als het dus over jouzelf gaat en je bent jong en je denkt psychotisch te worden: ga snel hulp zoeken of adviseer dat aan degene waar je het voor vraagt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zul je met een psychiater moeten bespreken. Dat is voor iedereen anders. Je zou het gewoon moeten testen denk ik (welke dosis je nodig hebt). Je hoort maar zelden dat iemand zonder medicatie van zijn psychose afkomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag roept bij mij meer vragen op en wordt er zelfs een beetje bang van. Want hoe kom je op zo'n vraag. De diagnose psychose moet gesteld worden door een arts of een psychiater. Alleen een arts mag een diagnose formuleren. Hoe herken je dan zelf een diagnose en hoe weet je wat een lage dosis psychofarmaca is. Iedere psychose moet op zijn eigen manier worden behandeld. Je hebt b.v. antipsychotica of antidepressiva. Begin zelf nooit te dokteren met deze middelen. LEVENSGEVAARLIJK
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal eens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt de medicatie toch alleen via de psychiater, dus er valt niet veel te dokteren. Wat is er eigenlijk eng aan een psychose?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enge aan een psychose is dat je jezelf 'kwijt' bent, je kan rare denkbeelden krijgen, wanen, hallucinaties.
Je kan emotioneel helemaal van slag zijn, zonder dit zelf in de hand te hebben, dat maakt het eng. De controle kwijt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dit gaat over iemand anders. Deze ziekte komt wel vaker voor. Meerdere malen zelf gezien. Maar om elke keer van slag te zijn als dit gebeurd, dat niet. Maar ja, dat ben ik. Ieder beleefd het anders denk ik.
Een lage dosering krijg je vaak ná een psychose, als onderhoudsdosering.
Psychoses treden soms op als aanvallen, vergelijk het maar met (rare vergelijking misschien maar om het duidelijk te maken) iemand die met suikerziekte in het ziekenhuis belandt - daar ontdekken ze de ziekte, behandelen de veel te hoge suikerspiegel in het bloed en daarna kan iemand meestal thuis zelf verder met een lagere dosis insuline.
Dus dat zou het geval kunnen zijn - misschien kun je het gewoon aan je vriendin vragen?
En acute psychoses kúnnen 'vanzelf' overgaan, maar dat gebeurt niet altijd, het is raadzaam zo snel mogelijk in te grijpen om schade voor de persoon zelf en voor de omgeving te voorkomen, en om de kans te vergroten dat het niet (snel) weer gebeurt.

Bedenk dat medicijnen door een arts worden voorgeschreven, dat we van de meeste medicijnen nauwelijks weten waarom ze precies werken, en dat een arts er doorgaans naar zal streven om zo laag mogelijk te doseren. Dus een hele lage dosering hoeft niet vreemd te zijn, zolang jouw vriendin er baat bij heeft. Dat zal bij elke persoon verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf in het verleden psychoses gehad. Ik zag dan blauwe kaboutertjes en werd daar heel bang van. Ik zette het dan altijd op een lopen, gewoon heel ver en lang lopen. Na een tijd (ergens tussen een uur en vier uur) had ik de angst er dan uitgelopen.... Ik ben op die manier wel op gekke plekken terecht gekomen....
Dus ja je kan uit je zelf uit een psychose komen. Het gevaar zit hem alleen daar in dat er tijd overheen gaat voordat je eruit komt en je niet of nauwelijks bewust bent van wat je doet tijdens een psychose en er dus gevaarlijke/onwenselijke situaties kunnen ontstaan.
Later zijn we er bij toeval achter gekomen dat een flinke klap in mijn gezicht ook een kalmerende uitwerking had net als een flinke plens koud water maar dat kan OOK verkeerd uitpakken.
Ikzelf heb nooit medicatie gebruikt en het lijkt me aan een psychiater om te besluiten welke dosering voor welke patiënt geschikt is om uit een psychose te geraken..