Kan een mug je longen steken?

Als je een mug inademt.. kan die dan vervolgens bij je longen steken?

Hoe wordt uberhaupt afval uit de longen gezuiverd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.4K

Het beste antwoord

Nee, het grootste vlakke oppervlak van een mug betreft zijn vleugels en waarschijnlijk blijft hij daarmee ergens vast plakken op het slijmvlies. Dan kan hij dus niet steken. Bovendien brengt hij met de minste aanraking van het epitheel een hoestreflex op gang waardoor hij weer wordt uitgehoest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Afval wordt uit je longen gezuiverd doordat het in het longslijm vastplakt en opgehoest wordt.
Denk maar aan het verschil tussen ademhalen in frisse lucht of ademhalen in rook als bij een brand of vuurwerk. In het laatste geval ga je hoesten: de rotzooi wordt weer naar buiten gewerkt, voor zover dat mogelijk is. (Gassen etc. kun je dan al via je longen opgenomen hebben, maar dat is een ander verhaal.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor, wees daar niet bang voor.
die mug komt in je slokdarm terecht
vervolgens verder in je spijsverteringskanaal
en wordt verteerd en al weer uitgescheiden danwel uitgepoept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is de luchtpijp ook voorzien van kleine haartjes die naar boven hellen. Hierdoor kan er gemakkelijker iets naar boven ipv naar beneden. Dit belet dus dat het slijm telkens terug naar beneden glijdt na het hoesten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee de mug gaat volgens mij al dood als er uberhaupt een mug in je zit. Als hij dan nog niet dood is weet ik wel zeker dat hij je longen niet kan steken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De luchtwegen kennen veel beveiligingen om te voorkomen dat er vaste deeltjes in de longen terecht kunnen komen. een 'voorwerp'ter grootte van een mug zal in de neus of keel gevangen worden in het slijmvlies, en uitgeniest of opgehoest worden. Zelfs als de mug door hard door de mond inademen in de luchtpijp terecht zou komen veroorzaakt dit zo'n sterke hoestreflex, dat de mug (dood) opgehoest of ingeslikt wordt. aan steken komt hij (of liever zij) niet toe.... Alleen heel kleine deeltjes (met een doorsnede in de duizendsten van een mm) kunnen in de longen terechtkomen, en daar narigheid veroorzaken. Denk hierbij aan asbest-stof, of bijvoorbeeld huisstof, dat bij een allergische reactie astma kan veroorzaken. Een mug is echter véél te groot om onbeschadigd zo diep in de longen te kunnen komen.