Ik ben 5 zwanger ben en ben toen ook acuut gestopt met roken. Hierdoor slaap ik ongeveer 2 uur per nacht nu, wie heeft dit ook en heeft goed advies?

Toegevoegd na 11 minuten:
Moet zijn: ik ben 5 weken zwanger en direct gestopt met roken...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

ik heb het zelf niet, maar een vriendin van mij wel. Ze heeft een tijdje therapie gevolgd. Het bleek niet aan het stoppen met roken te liggen, maar aan haar lijf die moeite had met de zwangerschap.

Ze mag ook niet aan de slaappillen oid vanwege haar zwangerschap. Wat ze nu doet is gewoon overdag ook proberen te tukken. Ze slaapt 's avonds 2 a 3 uurtjes en overdag ook weer 2 a 3 uurtjes. Ze neemt ook van die sleepy-time thee en valdispert, die helpen je niet om in slaap te komen, maar ze helpen om toch iets meer rust van die 2 a 3 uurtjes slaap te krijgen.

Ze is nu trouwens wel langer dan 5 weken zwanger, volgens mij bijna 6 maanden denk ik? Maar volgens mij was ze al 3 maanden zwanger toen ze er last van kreeg..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Super dat je gestopt bent met roken! Ondanks dat het voor een goed doel is blijft het lastig he!?
Maar mijn ervaring ind het begin van de zwangerschap was gelijk. Ik was al iets langer gestopt met roken (maandje), maar in het begin van mijn zwangerschap sliep ik ook vreselijk slecht, max 3 a 4 uur per nacht. Ik ben het toen iets rustiger aan gaan doen met werk etc omdat ik daar gewoon niet wakker kon blijven.

Wat ik deed was s middags een uurtje slapen omdat je lichaam de slaap toch nodig heeft, bij mij heeft die slapeloosheid bijna 4 maanden geduurd, heel naar maar ik accepteerde het gewoon en sliep s middags en s nachts lag ik uren te lezen, omdat ik wel vond dat ik in bed moest blijven.

Maar ik weet van meer vrouwens uit mijn omgeving dat zij last hadden van slapeloosheid in het begin, bij iedereen ging het na een kortere of langere tijd vanzelf over.
Als je je er echt niet lekker bij voelt kun je het er natuurlijk altijd even met jouw verloskundige over hebben.

Maar mij advies is, accepteer het en pas je schema zo aan dat je s middags even kunt slapen, of in ieder geval kunt rusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moedig en verstandig radicaal met roken te kappen, alhoewel juist tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap de basis voor alle organen gevormd wordt en er toen dus nog gerookt werd.
De hoeveelheid tabak is echter ook belangrijk , net als de factor meeroken.
Wat in zijn algemeenheid helpt is 's avonds een cool down
voor je brein toe te passen, dus de dag afsluiten met (mentaal) rustige bezigheden (GEEN TV of andere sterk prikkelende belasting) en het onvolprezen glas warme melk voor het slapen gaan.
Vooral rustige , ontspannende muziek en gedimde verlichting, ingezet ongeveer 1-2 uur voor het slapen gaan
met het glas warme melk helpen echt.
De muziek dient mede tegen piekeren.
Valdispert ed. dragen maar weinig bij en een slaapmutsje (alcohol) rode wijn is tijdens de zwangerschap omstreden.
Het je bewust 's avonds na 9 uur ontspannen en ook geen stevige (telefoon) gesprekken aangaan, een lang warm (niet heet!) bad en een fijne zachte rug/beenmassage van je liefhebbende partner werken echt goed, alhoewel je dan op je zij moet gaan liggen.
Dit pakket maatregelen helpt vaak goed, jezelf ruim voor het slapen gaan in de watten (laten) leggen zorgt dat stress minder vat heeft op je (nacht) rust.
Je leeft voor twee (of misschien wel meer) en gun jezelf dan ook zoveel mogelijk ontspanning.
Dat is de beste start die je jezelf en je (toekomstige) gezin kan geven.
Hoe meer je je kunt ontspannen voor het slapen gaan , hoe beter (dieper) je slaap gaat zijn.
Leg stressende onzin op- en aanmerkingen naast je neer.
Neem geen "werk"mee naar huis, ook niet tussen de oren.
Je hebt je energie nu hard voor andere dingen nodig die veel belangrijker zijn.
Verteld door een goede vriendin, die ook misschien kan bijdragen aan de uitvoering daarvan zullen deze koesterende woorden de ontspanning mee helpen bewerkstelligen die de nachtrust bevorderen.
Alle goeds en slaap lekker.....