Wat word er met bloed uit de bloedbank gedaan als het over de datum is?

ik neem aan dat er ook een houdbaarheidsdatum op zit..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Daar zit zeker een maximum houdbaarheid op. Voor sommige producten zelfs zeer kort:

Bloedcelproducten en quarantaineplasma
De Sanquin bloedbanken zorgen voor de bloedcelproducten (de rode bloedcellen en de bloedplaatjes) en het quarantaineplasma (zie schema). We noemen dit ook wel de kort houdbare bloedproducten. Ze worden bereid uit één of enkele bloeddonaties. De houdbaarheid van rode bloedcellen is maximaal vijf weken bij 2°C tot 6°C, van de bloedplaatjes vijf dagen bij 20°C tot 24°C en van quarantaineplasma twee jaar bij -25°C tot -30°C. Voordat een patiënt ze krijgt, worden deze bloedproducten op een temperatuur van 30°C tot 37°C gebracht.

Wat niet gebruikt wordt, wordt vernietigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het bloed om wat voor reden dan ook niet meer bruikbaar is, dan wordt het vernietigd als zijnde medisch afval.