Hoe sluit ik me af voor dingen die me ergeren?

Een collega die constant kucht en steunt, iemand bij yoga die in slaap valt tijdens de ontspanning en gaat liggen snurken, mensen die voordringen, ....
Het zijn dingen die ik niet kan veranderen, dus, hoe zorg ik dat ze me niet irriteren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
I wish I knew....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met Yoga zou je dat soort irritaties moeten kunnen relativeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@rubro, ik ben te gevoelig, voor geuren, geluiden... maar yoga en meditatie zouden me kunnen helpen. Ik werk eraan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp het. Succes!

Het beste antwoord

Ha, die Penny;

Heb je al geprobeerd met je vingers in je oren en je ogen dicht heel hard "Ik hoor lekker toch niks, nana-na-nana!" te zingen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Als ik me ergens aan erger, denk ik altijd:
"Ach, er zijn wel ergere dingen in het leven"
en dat helpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal realiseer je je dat alleen als je iets ergs hebt meegemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Toet @cavi,
natuurlijk, dat is ook zo. Maar het gaat om alledaagse ergernissen, daar haal ik dan niet al mijn echte leed bij om het te relativeren.
In eerste instantie proberen het te negeren. Dit betreft dan voornamelijk het kuchen en steunen van collega's. Als het je opgevallen is en je blijft er op letten, dan blijf je je ergeren.
Een voorbeeld is de hond van onze buren, die blaft regelmatig een tijdje achter elkaar. Mijn vader is er helemaal op gefocust en ergert zich rot. In 9 van de 10 gevallen heb ik het beestje helemaal niet gehoord, totdat mijn vader er een opmerking over maakte.

Wat betreft het voordringen... Dat zijn dingen waar je wel wat aan kunt doen. De betreffende persoon er op aanspreken. Hem vragen waarom hij zo'n haast heeft of waarom hij denkt dat hij minder lang zou moeten wachten dan jij.

Snurkende mensen bij Yoga zou ik gewoon wakker maken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Snurkende mensen bij Yoga zou ik gewoon wakker maken!"
Dat kan, maar ik probeer zelf te ontspannen, en dat gaat dan niet. Net zoals je naar de wc moet tijdens de nacht: je bent te slaperig om te gaan plassen, maar je moet te nodig om te kunnen slapen...
Wat betreft mensen die voordringen heb je natuurlijk gelijk, daar kan ik op reageren. En andere ergernissen negeren, ja, daar moet ik kennelijk nog aan werken... ;)
Kennelijk let je er teveel op, en dat is logisch als ze je irriteren.
Je moet proberen om je aandacht te verplaatsen naar andere, positieve dingen, die veel belangrijker zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je proberen op jezelf te concentreren, dus te ontspannen en in je eigen wereld opgaan, even denken aan een plekje bijv de zee waar je heel erg graag wilt zijn, en probeer alles daarom heen te vinden, de auto er naar toe rijden, de file, de auto uitpakken, plekje zoeken terwijl er veel mensen liggen, kijken naar de zee de golven, en voelen hoe de zon je lichaam streelt.

Zo ben je bezig met je eigen gedachten en zal het anderen vervagen.

Door dit te trainen kan jij je afsluiten en hopen dat je bij de yoga niet in slaap valt.

In het begin is dit moeilijk maar door training gaat het lukken. Om te leren kan je beste beginnen in je eigen bed voordat je gaat slapen. Dan heb je geen geluiden om je heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"in je eigen bed voordat je gaat slapen. Dan heb je geen geluiden om je heen"
Nou.... ik heb ook een luid snurkende man :-))
Maar daar helpen oordopjes wel voor, gelukkig...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neem het serieus en oefen het, ik heb het ook geleerd en met een snuivende collega, ik had last van alle geluiden om me heen het getrippel van de honden, een toetsenbord i.v.m. een whiplash. Dit heb ik tijdens de revalidatie geleerd en heeft me enorm geholpen terwijl ik er in het begin heel sceptisch tegen over stond, maar het helpt te ontspannen en daardoor let je minder op andere dingen/geluiden. En dat mensen tijdens yoga in slaap vallen deze mensen zijn dus helemaal ontspannen, en is penny niet helemaal ontspannen omdat ze nog teveel bezig is met de dingen om haar heen. Ik neem haar vraag dus heel erg serieus omdat het bij mij heel herkenbaar is en probeer een oplossing te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@lora
Dank je voor je serieuze antwoord. Ik waardeer dat echt. Bij yoga hoor je volgens mij je niet in slaap te vallen, je moet je juist gaan concentreren op het leegmaken van je hoofd, toch? Ik werk daar ook aan hoor, maar ben misschien net als jij hypergevoelig voor mijn omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@penny dank voor je lieve woorden, en zou zeggen probeer het eens op een moment dat je er de tijd voor hebt en alleen bent. Want hypergevoelig zijn is een drama en wordt alleen maar erger. Als je hoofd leeg is valt de 1 in slaap en de andere voelt zich heel goed van binnen, en krijg je energie. Je krijg in ieder geval veel en leuke reacties en uiteindelijk hopen dat er voor jou de beste oplossing tussen zit. Een leuke en goede vraag daarom van mij een +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lora, hypergevoelig zijn is een drama.
Maar dat het alleen erger wordt hoeft zeker niet, dat ligt aan je zelf.
Als er informatie bij je binnen komt uit je omgeving, heb je altijd nog de keus er wat mee te doen of het zo laten.
Als je sterk genoeg geworden bent, kan je het totaal negeren, je neemt het wel waar maar doet er niets mee.
Daar moet je heel lang aan werken.
Maar als je van de ene ergenis in de ander valt, kom je niet zo ver.
Leer het begrijpen en handel er naar.
Je bent zelf de baas!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Edd, ik kan er nu heel goed mee omgaan wat ik heb geleerd tijdens mijn revalidatieproces i.v.m. whiplash, ieder geluid was teveel. Inderdaad mooi verwoord, als je sterk bent kan je het negeren. Ik zoek daarom mijn strand op in gedachten en concentreer me daarop en hoor ik niets meer om me heen. Mooie onderwerp is dit of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel mooi maar ook heel moeilijk.
Als jij in gedachte al het strand kan opzoeken ,dan ben jij sterk.
Zover komen de meeste niet.
Je ergert jezelf, en iets irriteert je. Dingen die je ergeren bestaan dus niet.

Uiteraard begrijp ik wat je bedoelt, en wat ik in een dergelijk geval doe is naar het toilet gaan. Ik verleg vervolgens mijn focus wanneer ik terug kom. Werkt heel goed, op deze manier let je er minder op. Toch blijft een irritatiepunt je aandacht trekken, probeer je hier zo min mogelijk van aan te trekken en zoek een mogelijkheid de verleiding te weerstaan of je ergernissen uit de weg te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Je ergert jezelf,.." Ja ik erger mijzelf ook wel eens hoor. :) Maar zonder gekheid, ergeren kan zowel overgankelijk als wederkerig gebruikt worden.
Dus, "die zaak ergert mij enorm" en "ik erger mij aan die zaak"
Bij irriteren kan dat niet: taalkundig kan je jezelf niet irriteren..
Praktisch wel natuurlijk...
Ik moet ineens naar de wc (collega zegt weer kuch kuch kuch)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En, werkt het???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jaaa (voor even toch) ;)
Concentreer je op de leuke dingen, en minder op de dingen die je ergereren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok, maar hoe dan?
Als jij je ergert over dingen, zegt dit meer iets over jouw dan over die dingen.

Je geeft al aan dat je die dingen niet kan veranderen.
Misschien helpt dit:

Als jij naar iemand (of iets) wijst, wijs je met drie vingers naar jezelf.

Je zegt met yoga bezig te zijn. Ben je dan ook bezig met meditatie?
Laat alle geluiden die er zijn, er zijn. Luister er maar eventjes naar. Welke geluiden zijn er allemaal. Luister er maar naar en accepteer ze. Daarna kan je ze loslaten en in jezelf gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De reden dat veel kleine dingen iemand kunnen irriteren, kan eventueel gerelateerd zijn aan stress en spanningen.
Mensen die gejaagd door het leven gaan, misschien voortdurend bezig zijn om alles efficient en doelgericht te doen, vinden de rust niet meer om dingen die minder zijn naast hen neer te leggen.

Nu suggereer ik uiteraard niet dat jij 'zo' bent, al zou een beetje stress of spanning ook een simpele oorzaak kunnen zijn zonder de bijkomende eigenschappen.

Probeer eens regelmatig te mediteren, een moment voor jezelf te pakken, rustig adem te halen en op specifieke momenten je hoofd leeg te maken.
Wanneer je zo rustig en relaxt mogelijk door het leven probeert te gaan, zullen dingen je automatisch ook minder op de kop zitten dan wanneer je gejaagd de tijd probeert in te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij kunt niet niet afsluiten voor dingen die je ergeren... Is je dat al ooit één keer gelukt dan?

Als je een vraag stelt die niet de werkelijkheid dekt, dan krijg je nooit een antwoord wat de werkelijkheid dekt...

Dus als je nu eens een vraag zou stellen die wel realiteitszin heeft, dan zou je een antwoord kunnen krijgen waar je wat aan hebt...

Wil je een antwoord zoals anderen geven: Ga erboven staan, enz enz... Dat gaat niet werken...

Zo´n vraag zou zijn: Hoe komt het dat ik me erger aan zaken van een ander waar ik geen grip op heb?...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX, wat zou jouw antwoord zijn als ik zou vragen:
"Hoe komt het dat ik me erger aan zaken van een ander waar ik geen grip op heb?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, dan kan ik een antwoord geven waar je wat aan hebt... Daar waar jij je aan ergert, zijn ideeën die in jouw leven... Die ideeën zorgen ervoor dat je oordeelt over anderen... Dat oordeel is slecht voor wat betreft kuchen en steunen van een collega... Zoiets doe je gewoon niet... Jij wordt door die overtuiging beperkt, jij zorgt ervoor dat jij je niet schuldig maakt aan zaken die behoren tot die overtuiging EN DIE COLLEGA DIE GAAT ER MAAR MEE DOOR... Als dat niet ergerlijk is dan weet ik het niet... Dus jij bent slachtoffer van je eigen beperkingen, je eigen overtuigingen... Jij mag dat niet en die collega doet het toch en ik kan mezelf wel stoppen, maar die ander niet... Ben je een goed verstaander, dan heb je genoeg aan dit halve woord... In alle andere gevallen wil ik het nog wel nader toelichten... Groetjes XiniX...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor je bovenstaande toevoeging +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Xinix, ik vat wat je bedoelt.
Heb je ook raad voor het opheffen van mijn beperkingen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Penny: je acht jezelf superieur aan die persoon met zijn gebreken, in ieder geval in een bepaald opzicht. Misschien kan je kijken, desnoods zoeken naar de positieve dingen van die persoon en dan het rekensommetje nog een keer maken. Uiteindelijk zul je er op een gegeven moment achter komen dat we misschien wel allemaal evenveel plusjes en minnetjes hebben en dan kun je ze gewoon tegen elkaar wegstrepen.
Kan wel even duren voor je jezelf zo goed onder de loep kan nemen dat je een eerlijke vergelijking kan maken; ben er zelf ook nog steeds mee bezig. @ XiniX: +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@feniks: Bedankt voor je reactie. Ik geloof niet dat ik mezelf superieur acht aan anderen, ik stoor me wel vrij snel aan gedrag. Wellicht ben ik te gevoelig voor dingen in mijn omgeving. Het kan zijn dat mijn comfort bubble groter is dan gemiddeld.
En inderdaad, de dingen die ik vervelend vind in het gedrag van andere mensen, die probeer ik zelf niet te doen, om anderen niet te ergeren. En verder, als ik ontspannen ben en me gelukkig voel, dan zijn er ineens veel minder dingen die me storen.
De clou is dus om mijzelf meer in die toestand te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Penny, laat maar ik antwoord netjes je vraag, je derde... Heel banaal, maar ik kan het niet anders zeggen: Geloof je eigen gedachten niet, geloof je eigen overtuigingen niet... Dan ben je er in één klap vanaf... En als je dat niet in één keer kan, stel ze dan tenminste in Penny ter discussie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DE allerhoogste waarheid is: J e m o e t h e t Z E L F o n t d e k k e n . . .
Het enige wat ik kan zeggen is. Zet het van je af. Al die dingen zijn niet belangrijk om je druk over te maken. Hoe? Dat is per persoon zo verschillend dat ik geen passend antwoord voor jou zou kunnen geven. Ikzelf irriteer me niet aan zulke onbelangrijke zaken. Ik haal me schouders op en ga verder waar ik mee bezig was. Waarschijnlijk ben jij meer bezig met anderen en richt je je te weinig op jezelf. Anders zou het je niet eens opvallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je te realiseren dat het uiteindelijk JOUW probleem is, en niet dat van degene die de voor jou ergerlijke overlast veroorzaakt. Zo kan ik me als de buren een feestje hebben wel de hele avond zitten opwinden, vloekend en scheldend door het huis lopen en af en toe stevig tegen de muur bonken, maar daar gaat het geluid niet zachter van - integendeel als je pech hebt. Aanbellen en vragen of het zachter kan heeft met een alcohol-overgoten feestje met 25 man in één huis ook weinig nut. Ik ben degene die er last van heeft, dus is het mijn probleem.

Wanneer ik echter mezelf vertel dat het voor twaalven wel weer voorbij is (altijd tot nu toe), dat het vorige feestje alweer enige tijd geleden is (half juli als ik moe goed herinner), dat ze gewoon een gezellig feest hebben (al is het niet mijn soort gezelligheid), en dat ik de teevee maar een beetje harder moet zetten zodat ik het niet zo erg hoor, kom ik de avond wel door en valt het achteraf altijd erg mee.

Dat is natuurlijk een heel concreet voorbeeld, maar eigenlijk geldt het voor al die kleine ergernissen waarbij vechten tegen de bierkaai uitsluitend slecht is voor je eigen gezondheid, terwijl het de 'dader' echt de pis niet lauw maakt. Voordringen ? Ach, ze zal wel haast hebben, gelukkig heb ik dat niet. Iemand die in slaap valt bij joga ? Gewoon om lachen en blij zijn dat jij beter uitgerust bent. De meeste mensen zijn er niet primair op uit om JOU te storen of lastig te vallen, dus het niet zo opvatten scheelt al een hoop. We zijn nu eenmaal met een hele hoop mensen op deze aarde, dus hoor en zie je elkaar en zit je elkaar soms in de weg. Het verkeer is daarbij ook een grote factor : als iedereen twee keer per jaar een domme fout maakt, kom je per dag zeker twee van die 'idioten' tegen.....wet van de grote aantallen.

Wat niet wegneemt dat het feit dat niemand meer rekening lijkt te houden en mensen steeds egoistischer worden een enorme ergernisfactor in je leven kan zijn. Maar hoe meer je het je persoonlijk aantrekt, hoe moeilijker het is. In sommige gevallen kun je mensen er dan ook best op aanspreken.

Probeer gewoon een relaxte houding aan te nemen, en realiseer je dat nu eenmaal niemand volmaakt is. Ook jij niet !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
IVM ruimtegebrek : En je ergert je het meest aan dingen die je zelf om wat voor reden dan ook - fatsoen, sociale omgang, decorum, schaamte - noooit zou doen. Jammer genoeg zit niet iedereen zo in elkaar, maar daar kun JIJ niks aan veranderen. De enige / het enige die / dat je kunt veranderen zijn jezelf en je eigen kijk erop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Marleen.
Ik realiseer me maar al te goed dat het MIJN probleem is. Ik heb niet de illusie dat ik de anderen kan veranderen.
En natuurlijk ben ik niet volmaakt. Vandaar mijn vraag. Wat ik zoek is een handvat om dat probleem te tackelen.
Een relaxte houding aannemen is een goeie tip, maar makkelijker gezegd dan gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vertel me niks ; het heeft jaaaren geduurd voor ik burengerucht kon accepteren (een belangrijke reden voor mijn huidige verhuizing), en soms zit ik me NOG de hele avond op te vreten hoor, afhankelijk van hoe ik in mijn vel zit. Maar de keren dagt het me WEL lukt, merk ik dat het werkt, en dat dat veel beter voelt voor mezelf. Maar aan sommige dingen wen ik nooit hoor ; mensen die hun MP3 speler zo hard zetten dat iedereen kan meegenieten, mensen die de halve bus vergiftigen met hun parfumgeurtjes ; dingen die ik écht not done vind, ergeren me het langst en het meest.
Het komt mij voor dat er voor jou maar 1 mogelijkheid is. Niet meer onder de mensen komen,dan kun je je ook niet meer aan ze ergeren! Of je moet leren dingen te relativeren,anders blijf je steeds weer tegen die ergernissen aanlopen,trouwens dat in slaap vallen tijdens yoga lijkt me toch een zaak van super ontspanning en daar is yoga toch voor bedoeld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me inderdaad heerlijk om een tijdje kluizenaar te zijn. Geen andere mensen, mmmm. ;)
Superontspanning en in slaap vallen, ok, maar het gesnurk vind ik vervelend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oordopjes?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oordopjes kan ik inderdaad overwegen.
Ik heb een keer gehoord over een theorie over loslaten. Dit is van Hale Dwoskin. Deze methode heet sedona methode. Misschien is dit iets voor jou. Het idee is dat je dingen los kunt laten door jezelf een aantal keer de vragen te stellen: wil ik dit loslaten? Kan ik dit loslaten? en waarneer? Verder kun je op de site een dvd aanvragen waar een groot begin wordt gemaakt, misschien is dit een idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige mensen zijn hypergevoelig voor hun omgeving.
Gek genoeg ligt het niet aan de omgeving, maar aan de persoon zelf.
Indrukken die je oppikt van je omgeving kan je in je opnemen , maar ook negeren.
Ben je hypergevoelig, dan pik je onnodig veel op, ook dingen waar je niets mee te maken wilt hebben.
Kleine tot zelfs heel kleine dingetjes kunnen irritatie bij jou doen opwellen!
Wat te doen?
Je kan het je eigen niet afleren hypergevoelig te zijn.
Toch moet de oplossing ergens bij je zelf zitten.
Allereerst moet je goed in je vel zitten met voldoende zelfvertrouwen, maar dat valt niet mee met al die stoorzendertjes om je heen.
Bedenk wel dat je er zelf voor kiest om je te ergeren, het is dus je eigen keus!!
Je kan ook kiezen je er niet aan te ergeren.
Als je weet waarom je , je er aan ergert, dat het jouw probleem is en niet je omgeving, dan heb je de helft al gewonnen.
Leer het dus eerst te begrijpen!
En gebeurt het toch weer, bekijk dan achteraf of er wel een goede reden was je er aan te ergeren.
Of je ook anders had kunnen reargeren of zelfs helemaal niet.
Jij kiest er voor, dus jij moet het afleren, het is jouw probleem.
Pas als je daar voldoende van bewust bent, kan het heel langzaam minder worden, dat kost tijd, veel tijd.
Maar waar een wil is, is een weg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Afsluiten, erboven staan, yoga, oplossingen zoeken... adviezen die jezelf energie kosten om je tegen ergernis te wapenen of het te hanteren.

Een wedervraag, wat misschien een antwoord is: als jij je ergert aan een ander ben jij dan diegene die het goed doet? Ben jij de norm? Hoeveel mensen ergeren zich aan jou?

Laat ieder zijn zoals die is. Probeer dat te accepteren. Net zoals jij ook mag zijn wie jij bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zegt het zelf al eigenlijk...."Het zijn dingen die ik niet kan veranderen". Als je zelf de irritatie loslaat, het focussen op waar je werkelijk mee bezig bent, zal de rust terugkeren in jezelf...Dit vergt wel wat ervaring dus ik zou zeggen, probeer er eens een begin mee te maken...Andersom zal ook wel eens gebeuren, we hebben allemaal onze beperkingen (gelukkig)...En als je er wel wat aan wilt veranderen zou je de mensen aan kunnen spreken, maar ja....of dát helpt?....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kijk naar de gene die de mooiste billen heb ! doet wonderen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft je niet af te sluiten voor dingen die je ergeren, je moet er mee weten om te gaan.

Een goede theorie hierover zijn de kernkwaliteiten en kernkwadranten van Daniel Ofman.

Ga eens op zoek naar de kernkwadranten, wat zijn jouw kwaliteiten en wat staat daar tegenover, als je herkent wat jou irriteerd kun je op deze manier er misschien aan werken dat je hier mee om leert te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet of je dat al eens geprobeerd hebt:
een soort bel om je heen maken waar (voor jou) negativiteit niet doorheen kan.
Je bent er wel gewoon, maar doet net alsof je door de glazen wand niets hoort.
Bij mij werkt t heel goed in de trein, winkels, bioscoop, schouwburg ( de laatste twee voor de irritante kuchende fluisterende met paiertjes krakende types)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga ik proberen. Dat van die fluisterende papierkrakers herken ik...
+1
Ik denk altijd we zijn allemaal mens,en iedereen heeft zijn minpunten.Er zullen ook mensen zijn die zich net zo goed aan jou kunnen ergeren.Als ik mij erger aan iemand kun je ook zijn of haar positieve dingen bedenken.Je kunt dan accepteren dat je denkt ach ja dat is typisch iets voor hem of haar.Zo relativeer je het voor jezelf.Niemand is volmaakt .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel: Aanpakken!
Bij voordringers gewoon je mond opendoen.
Bij kuchende collega's een zakje hoestbonbons weggeven en de situatie gewoon uitleggen.
Globale dingen die je ergeren, zijn moeilijker, maar ook daar geldt eigenlijk: Actie Ondernemen!

Je kunt dingen niet wegdenken, of op psychische niveau je kop in het zand steken. Daar heeft niemand iets aan, en je wordt er nog gestressed van ook.