Heeft iemand wel eens hik die soort van vast zit in je kil?

Hallo ik heb erg last van iets dat ik niet weet. Ik heb niets verkeerds gegeten en dit gebeurt heel soms in eens uit het niets.ik krijg een raar gevoel ( soort van hik ) dat in me kil vast zit. Zou iemand weten hoe ik dit voorkom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je dyslectie heb maar kil schrijf je niet zo maar je schrijft keel;)

Antwoorden (2)

Dat klinkt als een soort kramp in je keel.

Het zou kunnen zijn dat je hyperventileert. Dat is een benauwd en kramperig gevoel in je keel en soms lijkt het of je niet kunt slikken of ademen.

Maar om er zeker van te zijn kun je beter naar een dokter gaan. Die zal je precies kunnen vertellen wat het is en wat je er aan kunt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien het globus-gevoel.

Bij het globusgevoel (globus nervosus) heb je het gevoel dat je een brok in je keel hebt, terwijl dit in werkelijkheid niet het geval is. Het kan zich zelfs zo erg uiten dat men denkt moeite te hebben met ademhalen. Ook kan het slikken bemoeilijkt wordt, waardoor men tegenzin krijgt om te eten.

Veelvoorkomende oorzaken zijn abnormale spieractiviteit of gevoeligheid van de slokdarm, uitdrogen van de keel door stress, angst, verdriet, woede of een andere sterke emotie, herhaald slikken of door een versnelde ademhaling. Vaak kan het globusgevoel verlicht worden door eten, drinken of huilen.

Het globusgevoel heeft echter meestal een psychische oorzaak en heeft een grillig patroon van komen en gaan. Wanneer het gevoel langzaam begint, constant aanwezig is en in de loop van de tijd steeds erger wordt, kan er een andere oorzaak aan ten grondslag liggen. Hierbij kan gedacht worden aan een ziekteproces in de keel of de maag, waarbij het doorslikken van voedsel en later ook gewichtsverlies tot de symptomen behoren. Deze aandoening komt meestal voor bij personen van 40 jaar en ouder.

Belangrijk is, dat je beseft dat het globusgevoel meestal een kortstondige reactie is op spanning, emotie of boosheid en het slechts in zeldzame gevallen ernstig is. De klachten kunnen vaak al afnemen door het doen van ontspanningsoefeningen.
Als het gevoel meerdere dagen blijft bestaan, eten nog steeds bemoeilijkt is en de oorzaak in de keel of de slokdarm ligt, kan je het beste contact opnemen met je arts. Deze zal dan indien dit wenselijk is, overgaan tot verder onderzoek. Probeer dan wel eerst na te gaan of er ook andere verschijnselen aanwezig zijn zoals: pijn, benauwdheid, koorts, braken, ophoesten van slijm e.d.

Toegevoegd na 1 minuut:
hikken, slikken
erg rot-gevoel in je keel

Toegevoegd na 2 minuten:
kun je niet echt voorkomen.
het lost wel op, als duidelijk is voor jou wat het veroorzaakt. bijvoorbeeld stress of spanning.
ik hoop echt dat he iets met deze info kunt.
veel sterkte.