Als je zowel bijziend bent, alswel dat je een leesbril nodig hebt, is dat beide met moderne oogbehandelingstechnieken op te lossen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Optiek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel hoor khepput, hier is er nog zo een. Flink bijziend, maar inmiddels moet de bril af om kleine lettertjes te lezen...
jammerrr: beter wel even naar de oogarts gaan om te laten meten.

Het beste antwoord

Ja, dat kan - maar het resultaat is niet 100% gegarandeerd.

Bijziendheid betekent dat het bereik van je ooglens nog wel groot genoeg is, maar te veel in het nabije gebied ligt. Je kunt dan dichterbij scherp zien dan andere mensen, maar veraf niet.

Wanneer je een leesbril nodig hebt, betekent dat dat het bereik van je ooglens te klein wordt. Je kunt over een kleiner gebied scherpstellen.

Om beide problemen te verhelpen, kun je je ooglens laten verwijderen, en laten vervangen door een multifocale implantaatlens. Die lens bestaat in feite uit twee lenzen in één. Daardoor zie je perfect scherp op een relatief korte afstand van enkele decimeters (de ene lens van de twee-in-één-constructie), en ook op een afstand van vele meters (de andere lens van de twee-in-één-constructie). Op kortere afstanden, langere afstanden, en afstanden ertussenin zie je een beetje onscherp, maar dat is zo weinig dat je daar geen bril meer voor nodig hebt.

De operatie is echter ingrijpend, en kan op de lange duur negatieve gevolgen hebben. Ook is succes niet gegarandeerd, en geven sommige mensen aan dat ze 's nachts problemen hebben met vreemde lichteffecten rondom lichtbronnen.

Daarom wordt een dergelijke operatie alleen uitgevoerd als het alternatief (niet opereren) niet acceptabel is - in de praktijk betekent dat, dat je alleen voor zo'n operatie in aanmerking komt als je leidt aan gevorderde staar (cataract).

Zie voor achtergrondinformatie onderstaande Bron. Houd er rekening mee dat die bron een commercieel bedrijf is - wel een regulier medisch bedrijf, dus streng gecontroleerd, maar toch.
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Dank je! Het is altijd Cryofiel geweest.

Andere antwoorden (2)

Met een laserbehandeling wordt je oog afwijking gecorrigeerd. Wel is het zo dat op een bepaalde leeftijd de snelheid van ontspannen van je oogspier afneemt waardoor je langzamer focust. Hiervoor wordt om hoofdpijn en vermoeide ogen te voorkomen een leesbril aangemeten. Maar het is voor het lezen niet perse nodig!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een aantal mensen die ik ken geeft het wel goede resultaten bij bijziendheid maar om te lezen gebruiken ze nog steeds een bril.
zelf heb ik er geen ervaring mee.