Hoeveel bloed verliest een vrouw gemiddeld per menstruatie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat bedoel je per menstruatie? Is dat 1 dag in de menstruatie? Of bedoel je per bloeding?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een vraag ;-S

Antwoorden (5)

Per menstruatie verliest een vrouw gemiddeld 60 milliliter bloed (15 cc). Die hoeveelheid komt overeen met twaalf tot vijftien theelepeltjes. In totaal verliest een vrouw over haar hele leven ongeveer 27 liter bloed.

Toegevoegd op 01-05-2009 15:52:13
Uiteraard geen 15 cc maar gewoon 60 cc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb altijd geleerd dat cc gelijk staat aan mililiter.
Hoe kan 60 mililiter dan 15 cc zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, had erover heen gelezen. 60 cc it is!
Er is veel variatie in de hoeveelheid bloedverlies tijdens de menstruatie. Het gemiddelde bloedverlies ligt globaal tussen de 60 en 75 ml, maar er zijn ook bronnen die uitgaan van een lager gemiddelde. Ongeveer 80% van het bloed verlies je tijdens de eerste twee dagen van de menstruatie. In je tienerjaren verlies je gemiddeld een kwart minder bloed vergeleken met een volwassen vrouw. Vrouwen boven de 42 hebben het meeste bloedverlies. In de jaren die aan de menopauze voorafgaan, kan het bloedverlies zelfs stijgen met 25 tot 100 procent. Ook stress en ziekte hebben invloed op de hoeveelheid bloedverlies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het plaatje niet zichtbaar is; klik dan op het witte veld. En nee het is geen vies plaatje ofzo maar een tabel :p
Een kopje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 tot 3 liter gemiddeld, er zijn ook extreme gevallen bekend van 3,5 liter, maar dit komt zelden voor
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zeggen een half kopje bloed, maar soms lijkt het wel een hele emmer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar goed dat het geen hele emmer is! ;)
Maar ik snap wat je bedoelt! :D