Ja, en dat gebeurt ook.
In de meeste verpleeghuizen en in de thuiszorg blijven de coronamaatregelen voorlopig van kracht. Dit betekent een mondkapjesplicht voor bezoekers en medewerkers en handhaving van de 1,5 meter afstand binnen de woonzorglocaties.
.
Overheid
Beheerders van bepaalde gebouwen mogen zelf bepalen of u binnen een mondkapje moet dragen. Zij kunnen dat in hun huisregels zetten. Dat geldt ook voor binnenruimtes waar mondkapjes niet wettelijk verplicht zijn. Sommige sectoren hebben hier eigen richtlijnen voor. Bijvoorbeeld:
• zorgaanbieders, zoals ziekenhuizen, de huisarts en de tandarts;
• buurthuizen, kerken of moskeeën; of
• test- en priklocaties van de GGD.
SimonV
2 jaar geleden
Verreweg de meeste instellingen voor gezondheidszorg, zoals ziekenhuizen en verpleeghuizen, laten alleen mensen toe met een mondkapje. Sommige ziekenhuizen (o.a. het Deventer Ziekenhuis) hebben deze verplichting nu laten vervallen.
De mondkapjesplicht geldt ook voor zorgaanbieders als huisartsen en tandartsen.
Bronnen o.a.: Eindhovens Dagblad 24/2, De Gelderlander 24/2, De Stentor 25/2, website OLVG, Radboudumc, website Rijksoverheid.
Overigens: een algehele mondkapjesplicht is er nooit geweest. In de buitenlucht (buiten een publieke ruimte) hoefde je nooit een mondkapje op.
De mondkapjesplicht is dus ook niet afgeschaft - wel versoepeld.
Toegevoegd op 28 februari 2022 09:48: tekst