Werkt sterolenmargarine ook als men tamelijk veel bereide vleeswaren en eieren eet ?

met een cholesterolgehalte van 220 zegt een specialist dat het niet alarmerend is en geen speciaal dieet behoeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is die 220? een normaal gehalte is;
In Nederland zijn in de medische wereld afspraken gemaakt over cholesterolwaarden. De hoeveelheid cholesterol in het bloed wordt aangeduid met de scheikundige eenheid millimol per liter (mmol/l). Een normaal cholesterolgehalte voor Nederlanders is 5,0 mmol/l
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
panteao, dankjewl+

Het beste antwoord

De streefwaarde voor totaal cholesterol is uit de lucht gegrepen omdat die waarde niets zegt over je gezondheid. Ik ben het dus helemaal eens met je specialist. Volgens de richtlijnen moet je margarine met plantensterolen alleen maar gebruiken bij een duidelijk verhoogd cholesterol en er zijn restricies, o.a. voor zwangeren en kinderen. Eigenlijk is het een medicijn wat je op je brood smeert. Overigens zijn er ook andere producten met plantensterolen buiten margarines.

Het is veel belangrijker of je gezondheidsklachten hebt, zoals diabetes, overgewicht, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten etc. Díe moet je behandelen en dat is ook het standpunt van de meeste artsen.

Eieren doen niets met je bloedcholesterol. Er zijn zelfs aanwijzingen dat ze het cholesterol verlagen. Verzadigd vet heeft nauwelijks invloed op je cholesterol. De meeste vetten, verzadigd of onverzadigd, verhogen het cholesterol iets bij een laag bloedcholesterol en verlagen het iets bij een hoog cholesterol. Alleen linolzuur heeft een duidelijk verlagende werking maar veel linolzuur is weer niet goed voor je gezondheid omdat het hoogstwaarschijnlijk ontstekingsprocessen veroorzaakt, de oorzaak van hart- en vaatziekten.

Cholesterol is geen ziekte, maar een vitale stof die nodig is voor talloze lichaamsprocessen. 80 à 90% van het bloedcholesterol wordt door het lichaam zelf gemaakt. De hoeveelheid is afhankelijk van de behoefte aan bijvoorbeeld het stresshormoon cortisol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zit toch wel wat aan de bovengrens, onze huisarts wil hem graag onder de 5 hebben.
En toch maar iets op dieëet, niet meer dan 3 eieren per week en magere vleeswaren.
En natuurlijk die speciale margarine, alle beetjes helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat fytosterolen het bèta-caroteengehalte in het bloed verlagen, verplicht de Europese wetgeving op de verpakking van produkten met fystosterolen volgende vermeldingen:
• dat het product uitsluitend bedoeld is voor mensen die hun bloedcholestrolgehalte willen verlagen;
• dat patiënten die cholesterolverlagende geneesmiddelen gebruiken, het product uitsluitend onder toezicht van een arts mogen gebruiken;
• dat het product uit voedingsoogpunt mogelijk niet geschikt is voor zwangere en borstvoedende vrouwen en kinderen jonger dan vijf jaar;
• dat het product als onderdeel van een uitgebalanceerde voeding moet gebruikt worden;
• dat consumptie van meer dan 3 gram plantensterolen/plantenstanolen per dag dient te worden vermeden.
Je zult toch echt wel drastisch moeten minderen met het bereide vleeswaren en eieren gebruik, naar waarden van max. 250 gr. vleeswaren en 3 eieren per week. Het gebruik van een cholesterolverlagende margarine houdt niet in dat je dan andere slechtere voedingsmiddelen in overmatige hoeveelheid kunt nuttigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het werkt wel, iets.. maar is het beter om ernaast ook nog rekening te (blijven) houden met wat je eet, dan is het een goede combinatie om je cholestorol onder de duim te krijgen!