RSI en uitgedokterd?

Als je RSI (achtige) klachten hebt kom je in een circuit terecht van ARBO, fysio e.d. Nu kunnen ze niets vinden en medicijnen helpen niet. Heeft iemand naast rust (wat maar gedeeltelijk helpt) nog revolutionaire tips/ ervaringen om dit op te lossen? ZIjn er bijvoorbeeld doktoren die hierin gespecialiseerd zijn oid?
En.. voor de grapjassen ik vraag het niet voor mezelf dus stoppen met het lezen en beantwoorden van vragen op deze site is geen antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik onderga momenteel een behandeling Dry neelding. Het woord zegt het al. Ik heb overdreven veel spanning op mijn spieren vanuit mijn rug en nek. d.m.v. deze therapie wordt de spanning van de spieren afgehaald. Hij prikt met een acupunctuur naaldje in je spier en draait iets. Hierdoor springen de knopen uit je spieren waardoor ze kunnen ontspannen. aangezien RSI een beknelling is is het zeker een aanrader. Je krijgt dan een aantal keer zo een behandeling gecombineerd met fysio om weer goede houdingen aan te leren e.d.. Ik zit nu bij FMT fysio in leiden maar als je googled kom je vst elders ook dit tegen. Ik ben er erg enthousiast over en het heeft echt effect. En nog een leuke bijkomstigheid het wordt gewoon vergoed als fysiobehandling. Ik hoop je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Naast rust zijn gewone spieroefeningen altijd handig: Ik merk dat als ik veel last krijg van polsen ed. een dag of 2 rust met klussen alle pijn doen verdwijnen. Het sterker maken van de spieren is goed; Het regelmatig licht belasten niet.

Ik duik dus meestal in de zaag, boor en schuur activiteiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dynamische bewegingen, zoals fietsen. bedenk zelf maar iets voor je handen. is gezond voor je lichaam. statische bewegingen zijn slecht. repeterende herhalende bewegingen dus. ik heb er last van gehad rsi. met toch iedere dag de oefeningen te doen van de fisio en zeker 1 maand geen gebruik te maken van de pc heeft het bij mij echt geholpen. ik moet na jaren nog steeds opletten wat ik achter de pc doe en hoe lang. ook erg belangrijk als ik verkeerd zit gaat het meteen mis.
ook heb ik gemerkt dat als je rek oefeningen doet je even je best moet doen om het uit te rekken. en niet meteen bij pijn te gaan denken auw ik stop. rekken is heel belangrijk de spieren verkrampt zijn namelijk.
ik kon op een gegeven moment me hand tegen de muur doen wijzend van me lichaam af. en dan me lichaam zo draaien dat me arm recht naar achteren gestrekt was. met me hand in 90 graden naar binnen. goed ik weet even niet hoe je dat goed uit kunt leggen.

succes voor je mattie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Revolutionair niet, maar om te voorkomen dat klachten ontstaan of bestaande klachten erger worden kun je Anti-RSI software op je PC installeren. Workpace is een voorbeeld van commercieel product, Workrave is een open-source alternatief. Deze programma's dwingen af dat je tijdens computergebruik regelmatig pauzes neemt, en geven ook voorbeelden van oefeningen die je kunt doen om je spieren te ontspannen. Veel gebruikers ervan dat soort programma's als irritant, maar als je echt RSI klachten hebt of wilt voorkomen zijn ze de moeite (persoonlijke ervaring).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
computergerelateerde RSI klachten kun je gebruik maken van het programma workpace. Dat zorgt ervoor dat je regelmatig tieppauzes neemt, en analyseert je gedrag met muis en toetsenbord. Ook is het aanleren van sneltoetsen en pluspunt, dus de muis zo min mogelijk gebruiken. Van een toetsenbord krijg je niet snel RSI klachten.

Als het niet computergerelateerd is, zoals al gezegd, spieroefeningen kunnen de klachten verminderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term RSI raakt langzamerhand in onbruik omdat er meestal geen sprake is van een beschadiging (injury). Deze klachten vallen nu onder CANS, complaints of arm, neck and shoulder.

Naar mijn ervaring is het ontstaan van CANS een combinatie van factoren, waarbij stress heel vaak een rol speelt. Kijk eens op bijgaande website waarop uitgebreide informatie, ook over gespecialiseerde instituten en behandelmogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Persoonlijk gebruik ik op mijn PC MouseTool, zodat ik niet meer hoef te klikken, zelfs niet bij het slepen. Daarnaast veel sneltoetsen gebruiken in plaats van alles met de muis doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste PC's staan ook slecht opgesteld, zodat het spierklachten in de hand werkt.
Te hoge of te lage tafel. Verkeerde stand van de stoel. Het scherm op verkeerde hoogte. Er is een hele serie eisen waaraan een goede werkplek moet voldoen.
Als je eerst zorgt dat deze zaken ergonomisch zijn aangepast, heeft het pas zin om een therapie op je klachten los te laten.

Vervolgens moet je voorkomen, dat je te lang, te veel en in verkeerde houding achter de computer zit.
Een goed hulpmiddel tegen SRI is de powerball. Zie link.
Ivana