Hoe komt het dat we de ene persoon aardig vinden, terwijl we de andere liever vermijden?

Er zit bij mij dus iemand op school, heel zielig, maar die gaat echt met helemaal niemand om (lees geen vrienden). Zelf heb ik altijd het voornemen om eens aardig tegen hem te doen, maar zodra ik dan met 'm ga praten, verpest ie het echt. Hij maakt gewoon de verkeerde opmerking oid, er is iets aan hem waardoor ik hem gewoon echt niet mag, en dat hebben dus heel veel mensen.

Wat bepaald of we iemand aardig vinden of niet? en hoe komt het dan dat iemand anders juist wel weer heel aardig wordt gevonden?

Kan je het leren om 'populair' te worden?

Toegevoegd na 40 minuten:
Hij zegt zelf ADD te hebben, maar ik heb het idee dat hij een (lichte?) vorm van asperger heeft

Toegevoegd na 44 minuten:
ADD is dat je drukker bent dan gemiddeld (toch??), maar hij praat juist bijna nooit, en als hij praat is het gewoon, ... gek ofzo.

Wat het waarschijnlijk is, is dat hij zo weinig praat, en als ie praat doet ie alsof ie er helemaal 'bij' hoort enzo. Ik denk dat dat het is.

Hoe kan ik hem nou helpen? Want ik heb zelf ook gen zin om continu samen met hem verder alleen in de pauzes staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

ADD betekent dat je concentratiestoornissen hebt. Maar ik krijg er een punthoofd van dat mensen altijd stempels zoeken voor bep. eigenschappen. Soit
wat je vraag betreft : die jongen heeft gewoon een slechte dunk van zichzelf. wellicht is hij het al jaren gewend dat mensen hem afwijzen en is dat een patroon van hem. Als er dan iemand hem benadert, gaat hij het stuk maken vanuit zijn programmering.
Ongeacht welke "afwijking" iemand zou hebben, iedereen kan geholpen worden door liefde en begrip want dat heeft elke mens nodig. Probeer afstand te nemen van zijn reactie, en blijf met hem praten. Vraag hem desnoods eens om samen op café te gaan of zoiets. Verwacht je aan rare reacties in het begin, want hij zal weerstand voelen ondanks alle blijdschap. En als je hem wat beter kent kan je hem zachtjes wijzen op zijn rare gedrag en hem zeggen dat hij dat niet hoeft te doen, hij is okee. Simpel zal het niet zijn, hij zal alles doen om het te verknallen maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Misschien weet die persoon niet goed hoe hij met anderen om moet gaan, wat hij moet zeggen. Daar zijn verschillende redenen voor en dus ook verschillende manieren om dat eventueel op te lossen.

Je kunt wel leren beter om te gaan met mensen inderdaad. Maar zoals gezegd, hangt de manier waarop ook af van de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hij kan niet goed met andere omgaan, maar waarom vinden wij dat van het ene persoon wel en van het andere niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ene persoon lacht meer dan de andere, de ene persoon zegt wenselijkere dingen dan de andere, etc. Je merkt zelf toch dat hij de verkeerde dingen zegt? Dat is jouw reden.
Je zou ook eens proberen de persoon die je niet zo graag mag, wat meer kansen te geven, door niet direct af te haken na één verkeerde opmerking. Misschien schrikt hij er zo van, dat er opeens zomaar iemand is die wel met hem wil praten, dat hij van de schrik en de zenuwen precies het verkeerde zegt.

Als iemand lang in een isolement zit, mist hij ook de vaardigheden om op een voor jou aanvaardbare manier te reageren, en omdat hij niet "goed" reageert komt hij in een isolement. Hij zit dus in een cirkeltje, waar hij misschien nooit uitkomt. Als je gewoon een beetje geduld hebt, dan zou ook kunnen blijken dat het een heel aardig iemand is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat doe ik wel, maar opeen gegeven moment wordt ik het echt zat, het is heel gek want ik heb ook niet echt iets dat ik bij hem kan aanwijzen van 'daardoor komt het!'.
Er zijn ook mensen die uit pure verlegenheid soms heel vervelend overkomen en dan valt de klik niet gelijk.
Ik had ooit een buurvrouw die bijna geen dag kon zeggen en dat was puur omdat ze heel verlegen was.
Na veel doorzetten van mijn kant kwam ze na een half jaar een bakkie koffie drinken en toen bleek ze heel aardig te zijn.
Dit heb ik aan meerdere mensen verteld in onze straat en binnen korte tijd kon ze met heel veel mensen in de straat overweg waar ze eerst geen kontakt mee had.
Soms moet je even doorzetten om iemand aardig te gaan vinden.
Ik denk niet dat je het kunt leren om populair te zijn, dat is te gemaakt en daar prikken mensen zo doorheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zit heel veel in lichaamstaal, maar ook in hoe hij je aankijkt, hoe hij reageert op wat jij zegt, of hij zich in kan leven in jou. Dat is voor sommige mensen echt het moeilijkste wat er is op deze wereld.

Het kan zijn dat hij b.v. nét iets te dicht bij je komt, of met zijn lichaamshouding aangeeft dat hij het eng vindt om met jou te praten, of dat hij je nooit aankijkt als je met hem praat.
Of het kan zijn dat hij een gesprek met je begint over iets dat jij helemaal niet interessant vindt maar wat hij fantastisch vindt en er niet meer over ophoudt,
Of het kan zijn dat hij heel slecht kan luisteren en heel snel z'n belangstelling verliest in wat jij tegen hem wil vertellen.

Je kunt het wel een beetje aanleren, en daar zijn ook speciale sociale vaardigheidstrainingen voor, maar het is ook zo dat het dan altijd 'aangeleerd' gedrag blijft. Hij zal waarschijnlijk nooit vanzelf weten wat jij graag wil horen van hem. Hij kan alleen kunstjes aanleren om minder 'anders' te lijken.

Het hangt er ook heel erg van af of hij er zelf last van heeft. Als hij wel wil, maar het niet kan, dan gaat zo'n cursus echt helpen voor hem. Sommige mensen hebben weinig of geen behoefte aan contact met andere mensen. Als hij dat wél heeft, dan is het zielig. Zo niet: dan is hij alleen maar 'anders' en niet zielig.

Ik vind het wel goed van je dat je aardig tegen hem wil zijn!

Ik heb een zoon die ook zo is, niet zielig, maar wel anders, hieronder een linkje naar wat meer informatie over het Syndroom van Asperger, waardoor hij zo is.