Heerst er een bofepidemie onder de studenten in nederland?

Wat zijn de gevolgen van de bof?

Toegevoegd na 11 minuten:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7280359/__Bofepidemie_dreigt_onder_studenten__.html?p=2,1

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zou kunnen , want de huidige generatie studenten zijn net niet allemaal ingeent tegen de bof. Daar is men pas in 1987 mee begonnen , dus de jongste generatie bof-immunen is nu nog net geen veertien

An sich wordt je er niet erg ziek van, het is een 'gewone' kinderziekte, maar op oudere leeftijd kunnen er in zeldzame gevallen complicaties als hersenvliesontsteking optreden, en je kunt er onvruchtbaar van worden.

En inderdaad, even googelen levert verschillende artikelen op over inentingscampagnes tegen de bof onder studenten. Om in elk geval een echte epidemie te kunnen voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk over die leeftijd: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 http://www.telegraaf.nl/binnenland/7280359/__Bofepidemie_dreigt_onder_studenten__.html?p=2,1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar vanaf 1987 zijn 9-jarigen toch ook ingeënt, ook al hebben ze de eerste prik (met 14 maanden) niet gehad? Ik kan me tenminste herinneren dat ik als kind gewoon de BMR-prik heb gehad, en ik ben van 1979. En één vaccinatie zou voldoende moeten zijn om 90 tot 98 procent van de gevaccineerden levenslange bescherming te bieden. http://www.medicinfo.nl/%7Bd878abc7-0a65-4a37-aa40-c61376e1bea3%7D/%7B7ac2761c-82f9-41ba-823f-aaf3ce3d4ac4%7D#{3a668389-74f9-43d2-a599-6054eefc9e9f}

Andere antwoorden (3)

de Bof (Parotitis epidemica)
Bof wordt veroorzaakt door het bofvirus en is erg besmettelijk. Besmetting vindt plaats van mens op mens door bijvoorbeeld hoesten en niezen. De incubatietijd is 2 tot 3 weken. Een patiënt is besmettelijk van 5 dagen voor de ziekteverschijnselen beginnen tot ruim een week daarna. Meestal verloopt bof mild. Iemand kan de ziekte zonder verschijnselen hebben en zo anderen ongemerkt besmetten. 1 op de 3 mensen merkt niks van de ziekte.

Ik heb nog niet gehoord van een epidemie, noch
onder studenten, noch ergens anders.

In Nederland is bijna iedereen ingeent.
In 1987 de vaccinatie tegen de bof opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma. Deze geeft bij meer dan 95% van de ingeënte mensen persoonlijke bescherming. Nu komt de ziekte bijna niet meer voor.

Hier kun je er meer over lezen:
http://www.rivm.nl/rvp/overzicht_ziekten/bof/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem nu is dat het er op begint te lijken dat mensen die ingeënt zijn, slechts een beperkte weerstand hebben tegen de bof. Dus wie de bof als kind gehad heeft, kan 'm in principe niet opnieuw krijgen, maar wie een vaccinatie gehad heeft, wel.
De berichten van de laatste tijd gingen vooral om studenten - waarschijnlijk omdat dat de leeftijdsgroep is die destijds als eerste een vaccinatie heeft gekregen ipv de ziekte zelf door te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik heb ook gelezen dat de bof terug is.
Uit ervaring weet ik dat het heel pijnlijk is.
Ik kreeg de bof in mijn eerste zwangerschap en dat is heel ongewoon, allerlei dokters zijn toen gaan uitzoeken wat de invloed zou kunnen zijn op de nog niet geboren baby, even paniek dus maar gelukkig kon het geen kwaad.
De bof kun je krijgen aan 1 of beide kanten van je keel en bij mij zat het aan 1 kant.
Naast de pijn voel je je er erg beroerd van en helaas kon ik er niets tegen slikken, vanwege de zwangerschap.
Na een week of 3 werdt het minder en ik heb er niets aan over gehouden.