Kan je je tandenborstel laten weken in'n chloor oplossing om alle bacterien te doden? Is dat gevaarlijk voor je gezondheid? Lees extra uitleg.

Onlangs was er een bericht op de radio, dat je elke 3 maanden je tandenborstel moet vervangen, omdat er dan juist heel veel bacterien op zouden groeien. Nou denk ik zelf dat dat na 1 keer poetsen al het geval is, maar goed, kan je dus je tandenborstel "ontsmetten" met chloor (net als je doet met een vaatdoekje)? Zijn de haartjes van zulks materiaal dat de chloor (nadat het zijn werk heeft gedaan) er makkelijk afspoelt en dat je niet noemenswaardig veel chloor binnenkrijgt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Op alle oppervlakken komen bacteriën voor, dus ook op tandenborstels of flesjes drinken die je steeds hervult.

Het kan niet veel kwaad en als je de borstels vervangt na 3 maanden heb je weer een schone (dat wordt overigens aangeraden omdat ze dan versleten zijn of als de haren niet meer recht staan).

Mocht je na het horen van het bericht toch een beetje vies van je borstel zijn geworden, dan kan je de borstel beter even uitkoken in kokend water (water aan de kook, van het vuur af, borstel er in). Niet echt nodig, maar het wordt wel schoon. Bacteriën gaan dood bij een temperatuur hoger dan 60 graden.

Toegevoegd na 1 minuut:
NB. Chloor is als je het puur drinkt gevaarlijk voor je gezondheid. Als je de borstel goed afspoelt kan het geen kwaad, maar ik denk dat de eventuele geur of smaak even kan blijven.

Ontsmetten in alcohol kan ook, maar zoals ik eerder zei, nodig is het niet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hierbij een linkje over het onderzoek in de bron.

Toegevoegd na 4 minuten:
Tevens het onderzoek zelf van de TNO site.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik kwam ook nog de 'Germ Terminator Steam Cleaner' tegen (afbeelding). Ik weet niet of dit de fabrikant is die het TNO onderzoek heeft betaald, maar ik denk dat deze fabrikant er wel blij mee is. Hierbij een link naar een discussie over dit apparaat. In deze discussie staat een link naar het apparaat om onbedoelde reclame te voorkomen. Ook dit apparaat is (naar mijn mening) overbodig.

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?f=4&t=15955

Toegevoegd na 12 minuten:
Tot slot:

Bedenk dat er in je mond waarschijnlijk nog meer bacteriën zitten dan op de borstel. Tijdens het poetsen poets je alle bacteriën van je tanden en spoel je mond dan goed. Tandenborstel goed afspoelen, afdrogen en op een schone plek droog opbergen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zou kunnen. Goed afwassen lijkt me niet; Chloor blijft overal op zitten, is mijn ervaring. Nuttige lijkt het me ook niet.

Het bericht om elke 3 maanden je borstel te vervangen gaant ook voornamelijk over de borstelkop zelf, geloof ik, niet alleen over bacterien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eigenschap van Chloor is dat het bacterien dood.
Dus op zich kan het.
Als je maar oplet dat je hem heel goed afspoelt voordat je het gebruikt.

Ik zie echter als je elke dag je borstel goed afspoelt en schoonhoudt de meerwaarde niet.
bacterien gaan zich nestelen als je hem vuil laat staan na het poetsen