Tandvlees bloeden

Als je tandvlees gaat bloeden tijdens het tandenpoetsen is dat dan goed of slecht? Een paar kennissen zeggen dat dat goed is. Kan iemand mij hier wat extra uitleg over geven aan mij. En graag ook waarom het bijvoorbeeld goed of slecht is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het is slecht dat je tandvlees gaat bloeden. Je tandvlees is dan niet gezond genoeg.

Wanneer je zeker weet dat je niet een te harde tandenborstel hebt, moet je zo door blijven poetsen, dan is het bloeden na een paar dagen over en word je tandvlees gezonder.

Ga anders naar je tandarts, die weet het beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is slecht. Het is een teken van ongezond tandvlees en/of te hard poetsen.

Je tandarts kan je meer vertellen. Vaak borstel je te hard en of met een te harde borstel. Ook regelmatig gebruik van tandenstokers kan helpen het probleem te verminderen; Ontstoken tandvlees kan goed komen door rommel die tussen je tanden blijft zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe ontstaat ontstoken (bloedend) tandvlees:
De ontsteking wordt veroorzaakt door bacterieen.. Deze bacterieen bevinden zich in de tandplak (zacht kleverig laagje op tanden en kiezen).
Deze tandplak begint zich vrij snel na het poetsen al te vormen. Na ongeveer 24 uur begint het schadelijk te worden.. De meeste tandplak bevindt zich langs de rand van het tandvlees.

Als de plak niet goed verwijderd wordt (poetsen en reinigen tussen de tanden en kiezen) gaat het schadelijke stoffen produceren.
Het tandvlees raakt hierdoor geïrriteerd en het lichaam start een afweerreactie. Hierdoor wordt het tandvlees wat gezwollen en de doorbloeding neemt toe. Hierdoor wordt het dus rood en gaat het snel bloeden.
Een deel van de vezels die door het tandvlees lopen worden afgebroken waardoor het tandvlees wat losser rond de tanden zit.

Bij een deel van de mensen zal de afbraak hier stoppen maar bij anderen zal de afbraak verder richting het kaakbot gaan.
We spreken dan van parodontitis. Hierbij krijgt de tandplak de kans om dieper in de ruimte tussen de tand en het tandvlees te komen. De diepere ruimte die dan ontstaat noemen we een pocket. De schadelijke produkten van de bacterieen zorgen ervoor dat de afbraak verder gaat waardoor het kaakbot afbreekt en de pocket dieper wordt.
Als dit proces lang genoeg doorgaat kan dit leiden tot losstaande tanden en/of kiezen en zelfs het verlies ervan.
Ca. 10- 15% van de bevolking heeft last van een ernstige mate van botafbraak.
13 jaar geleden
Op den duur zal je tandvlees hierdoor terugwijken waardoor de tandhals bloot komt te liggen met gaatjes als gevolg.
Koop een zachte tandenborstel en gebruik Sensodyne tandpasta tot het is hersteld. Ook tussen de tanden goed schoon houden d.m.v. flossen en/of interdentale borsteltjes. Beter tweemaal per dag met aandacht poetsen dan vaak slordig.
Eet voldoende groenten en fruit en als je tanden je lief zijn zou ik eens naar een goede mondhygiënist(e) gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals iedereen al zegt: het is geen goed teken... maar, dat betekent niet dat het niet mag bloeden bij het poetsen!!! Je moet wel goed blijven poetsen, op de zelfde manier, en als je tandvlees weer gezond is, houdt het op met bloeden.

Dus niet denken: niet poetsen, dan bloedt het niet!!! Dat is symptoombestrijding, en maakt het eigenlijk alleen nog erger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gingivitis is meestal te wijten aan kleine lokale ontstekingen als gevolg van gebrekkige mondhygiëne:in dit geval kan men de tanden best poetsen met een tandenborstel met zachte haren voor melktandjes,waarmee men het tandvlees moet masseren op de rand van het tandvlees en de tand zelf.
fremar
13 jaar geleden
Meestal is het een verkeerd teken, als er bloed in de borstelhaartjes verschijnt. De meeste keren heeft dat te maken met te weinig poetsen. Wie dagelijks minstens 2 x poetst, moet even de tandarts bellen als er bloeding optreedt, want dan is er iets anders aan de hand.
Je hoeft niet te bellen als dat anders bestaat uit een nieuwe (hardere) tandenborstel. Als je altijd zacht of medium gebruikt hebt, is een harde net even teveel voor je tandvlees..
Gezond poetsen is vooral ook tandvlees poetsen. (Draaiende beweging, geen versleten tandenborstel en een passende pasta. Voor ouderen bijvoorbeeld bij voorkeur voor gevoelig tandvlees of paradontax) Het wordt er sterk van en het terugtrekken wordt zo tegengegaan.
Terugwijkend tandvlees zorgt dat de tanden los gaan zitten en ja...wat kun je dan nog.
Die kennissen die zeggen dat bloedend tandvlees goed is, moeten maar eens zeggen waarvoor het goed is dan. Volgens mij alleen voor aandeelhouders in de prothese industrie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je tandvlees bloed is dat niet goed.
en waarom of je kennissen daar anders over denken zou je ze eens na kunnen vragen,maar bloedend tandvlees betekend dus niks anders dan dat het kapot is. Dat kan verschillende oorzaken hebben.
Maar het meest voor de hand liggend is toch wel dat je het tandvlees tijdens het poetsen hebt beschadigd.
Iets te hard met de borstel je tandvlees geraakt.
Een andere oorzaak kan zijn dat het met flossen is gebeurt maar goed als je niet flost is dat de reden ook niet maar het zou dus tijdens het flossen ook kunnen, kijk daar niet raar van op.
En nog een reden zou kunnen zijn dat je te maken hebt met bacterien, caries , tandplak of een ontsteking. Informatie kun je daar over vinden op het internet ( ik kan nu wel hele lappen text rechtstreeks van verschillende site s kopieren en hier weer neer plakken maar dat is al gedaan voor je )
En wanneer je voor je zelf dus weet dat je niet te hard poetst maar al bij de kleinste aanraking met het tandvlees de boel kapot hebt, dan is dat best een goede reden om de tand arts te bellen.