Als je veel zaken hebt op te lossen en alles lijkt met elkaar verbonden wat kun je dan het beste doen?

als je per item oplossingen gaat zoeken dan kom je er niet uit. als je alles aan elkaar verbindt komt er nooit een oplossing.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Kijk eerst goed of er inderdaad een verband IS tussen al die verschillende zaken ; wij hebben namelijk sterk de neiging ook verbanden te zien war die er NIET zijn. En waar wel degelijk een relatie is, is het herkennen daarvan al een deel van de oplossing.

Als problemen zo groot zijn dat ze niet meer te overzien zijn, is het inderdaad toch de beste strategie maar te beginnen met een stukje symptoombestrijding. Misschien wordt het beeld dan duidelijker, misschien los je er in elk geval een deel van het probleem mee op.

Maar zonder verdere informatie kunnen we daar hier niet zo goed handvaten aan geven. Het maakt nogal een verschil, of je probleem bestaat uit ettelijke jaren achterstallig huishouden en onderhoud, of enorme problemen op sociaal of relationeel gebied. En lang niet alle gecompliceerde problemen kun je zonder hulp oplossen. Wellicht is dat een goede plek om te beginnen : kijken wie je het beste zou kunnen helpen weer overzicht te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik ken die situatie, waarin je door de bomen het bos niet meer ziet.
Hoe dan ook, je zult het toch in stukjes moeten hakken en deeltje voor deeltje de problemen oplossen. Alleen de volgorde waarin je het oplost hoeft niet perse zo logisch te zijn als waarin het zich aandient: je kunt een deel van het een oplossen, dan een deel van het ander, dan een deel van het derde, etcetera.

Doet me, terwijl ik dit schrijf, denken aan het oplossen van een sudoku, daar kan je ook niet rijtje voor rijtje het oplossen maar moet je sprongsgewijs door het geheel heen om daarmee langzamerhand een beeld te krijgen, en stukje voor stukje los je het op.
13 jaar geleden
Het is een berg en je weet niet waar te beginnen.
Dan kan je vaststellen dat het niet uitmaakt waar je begint.
Wat je moet doen: gewoon beginnen, geeft niet waar.

En als je al even bezig bent geweest, ga je een lijstje maken, en benoem je de dingen die je nog moet doen.
Dan kan je wegstrepen wat je klaar hebt, en is het geen brij meer maar een hoeveelheid karweitjes.

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je denkt dat je er uiteindelijk alleen uit kunt komen: toch gewoon per item proberen te doen. Anders is elke andere zaak een reden om niet te beginnen en kom je er niet uit.
Als je denkt dat je het niet in je eentje kunt: vraag hulp. Bijvoorbeeld bij maatschappelijk werk of iets dergelijks - misschien overleggen met je huisarts?
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de Noorderzon vertrekken? hahaha....geintje, moet kunnen!

Tja, je moet ergens beginnen, kijk naar de verbintenis (want die is er zeg je) ..als je met het "zwaarste" begint heb je kans dat de rest in stukjes ook in elkaar gaat passen...
Maarre....heb je jezelf ook afgevraagd hoe je in deze situatie terecht bent gekomen :)...

Goeie leer voor de volgende keer?...

Succes, hoop dat je er iets aan hebt...