Zijn vrienden voor jullie nog vrienden als ze kinderen hebben

Toegevoegd na 1 dag:
Nadat ik alles heb gelezen ben ik toch bewuster dat ik een andere gedachten heb als de meeste en als ik op straat loop zie ik mijn gedachten ook weer.
Ook bij vrienden van vroeger merk ik dat ik me niet meer thuis voel en ook daarin voelde ik me al anders.

Maar hoe kan het dan dat ik van veel kanten hoor, dat ze ''toch'' liever geen kind wilde of je ziet het in een gezin dat de kinderen niet welkom zijn....

Maar toch mijn dank !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
euh wat is er mis met het hebben van kinderen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb niks tegen kids, maar hoef ze niet zoveel naast me. Het verhaal gaat vaak over de kleine, en mijn interesse daarin is niet groot. Maar,
Ik ga verhuizen en dan komen de jaren terug die je hebt beleefd waar je woont en het viel me op dat ik oude vrienden die kinderen hebben gekregen, eigenlijk niets meer wat hoor en laat horen.
Ze wonen allemaal wel 100a200km veder en zag ze al niet vaak maar zag ze wel, totdat ze een kind kregen, nu zie ik ze helemaal niet meer, of wil ik dat niet meer.
Weet eigenlijk ook niet of ik de schuld in mijn mag steken of in hun, want van de andere kant hoor ik ook niks, meer. Merk wel dat ik anders ben, ach krijg dat ook vaak te horen hoor :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af, waarop je vraag gebaseerd is?...

Het beste antwoord

Boeiende vraag, vriendschappen kunnen door allerlei omstandigheden veranderen en dit is er een van.
Het is soms moeilijk te bevatten hoe anders mensen worden als ze kinderen krijgen, en de vriendschap kan dus echt onder druk komen te staan.
Er is geen eenduidig antwoord op te geven, ik zou persoonlijk nooit een vriendschap opgeven omdat die vrienden kinderen krijgen en ze daardoor veranderen.
Maar ik geef toe, dat het veel van je kan vergen.
Probeer je in te leven in hun nieuwe situatie, dan kan iets helpen.
Echte vriendschap blijft wel bestaan, je moet er alleen een nieuwe manier voor vinden.
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de manier vinden is maar moeilijk. Probleem is wel dat er een paar honderd km tussen me oude vrienden zitten en om dan heel de tijd over dat kind te praten als ik ze zie vind ik niet echt alles... Dan denk je,''begin ergens anders over'' das moeilijk hoor, of misschien zak mijn broek er ook teveel vanaf. . Maar toch bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey Roenis, ik snap het, ik heb ook van die vrienden. misschien is de oplossing nu even dat je het contact op een wat lager pitje zet, tot ze weer een beetje bij hun positieven zijn gekomen, maar misschien wordt het inderdaad nooit meer wat en blijven ze erin steken.
Jammer,dat mensen zo "opgeslokt" kunnen worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jammer of niet, maar het is zo Pieker.
Het mooie is dat ik nu een stap gaan nemen die 600km veder van mijn huisje ligt en ik denk zo dat ik helemaal niemand meer zie of hoor.
Maar misschien ooit :-)

Andere antwoorden (12)

ja tuurlijk.
waarom zou ik er niet meer komen als ze kinderen hebben.

tuurlijk hebben mensen met kleine kinderen even minder tijd voor de vrienden en misschien zien ze elkaar wat minder.
maar echte vrienden blijven vrienden.
en als mijn vrienden niet meer zouden komen nu ik een kind heb, dan zijn het blijkbaar geen echte vrienden geweest.
13 jaar geleden
Ja,het wordt zelfs leuker als er kinderen komen.

Het gezellige gebabbel van kinderen,en de spontaniteit van die kleintjes is toch leuk.

dus mijn antwoord op je vraag is volmondig..JA
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat op zo'n vraag n gewoon ja genoeg was, Nee dus , maar oke
Ja vrienden zijn nog vrienden, soms heb je alleen even wat minder tijd voor elkaar, maar dat komt wel terug.
ook zonder kinderen kunnen vriendschappen verwateren, hoeft niet altijd aan het hebben van kinderen te liggen
anneliez
13 jaar geleden
in principe wel ja.
geen probleem dat de frequentie van elkaar zien wat mindert, het gaat om kwaliteit per slot, niet om quantiteit.

toch heb ik hierom ooit een vriendschap laten versloffen, maar dat was meer omdat ik niet ALLEEN over doorkomende tandjes wilde praten.
de betreffende vriendin ging zo ontzettend op in haar kind, dat niets anders haar meer interesseerde, en dat gaat op den duur een belemmering zijn voor de vriendschap.
Rieneke1
13 jaar geleden
Natuurlijk verandert het leven van je vrienden zodra ze een kindje krijgen, vaak zal de vriendschap 'anders' worden. Niet meer vaak samen stappen en/of elk weekend doorzakken bv.
De vriendschap hoeft zeker niet te verdwijnen, maar het kán natuurlijk wel, als je interesse teveel uit elkaar gaat liggen. Dit kan door beide kanten komen.
De ouders die het ineens nergens anders meer over kunnen hebben dan over fruithapjes en luiers of de vrienden die niet snappen dat je met een klein kind niet zo makkelijk meer spontaan een avondje uit kan afspreken.

Een goede vriendschap redt het wel als er een kindje komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk blijven het vrienden, maar de kans bestaat wel dat je hierdoor uit elkaar groeit doordat interesses veranderen, dus als je vrienden wil blijven denk ik wel dat je zal moeten blijven investeren in deze veranderingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja natuurlijk; Zijn gewoon dezelfde mensen, maar met een nieuwe 'hobbie' die veel tijd kost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het blijven vrienden, het zijn echter de uitzonderingen die de regel bevestigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan JUIST. Als je eenmaal kinderen hebt, is dat vaak DE manier om nieuwe mensen te leren kennen, en altijd een leuke aanleiding om bij elkaar langs te gaan (hoewel het lastiger wordt als de kinderen besluiten dat ze GEEN vriendjes meer willen zijn :lol: ).
Met mensen zónder kinderen is het niet alleen veel moeilijker om contact te maken, maar nog veel gecompliceerder om elkaar af en toe ook nog eens te spreken te krijgen, omdat ze in de regel altijd aan het werk of hobbyen zijn.
Maar beiden zijn natuurlijk prima ; een dag of avond zonder kinderen met vrienden verpozen is ook heerlijk. Voor vriendschap is het hebben van wel of geen kinderen geen enkele belemmering. Uitzondering wellicht voor combinaties van mensen die het uberhaupt niet zo op kinderen hebben en daarmee bevriende stellen die ineens léven voor de pampers en de kinderboerderij, en het kroost overal naartoe moeten slepen. Maar dat zijn uitersten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb zelf kinderen, maar wordt er beslist ook niet vrolijk van als ik bij vrienden ben en het gaat ALLEEN MAAR over hun kotertjes ; er is meer in het leven dan kinderen alleen. Maar ook meer dan werk en vakantie alleen, en dat vergeten kinderloze kennissen nog wel eens ; kan ook HEEL saai zijn. Zolang het interesseveld groter is dan de dagelijkse beslommeringen, is wat mij betreft elke vriend een goede vriend, met of zonder nakomelingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig wel ja.
En daar ben ik heel erg blij om ook. Want ik was de eerste van de hele club met een kind.
Als mijn vrienden me omwille van het moederschap hadden laten zitten , dan was ik ze allemaal kwijt geweest.
Nu ondertussen hebben de meeste van mijn vrienden ook kinderen gekregen en soms gaan we lekker met de hele club naar de speeltuin of het bos.
En de vrienden die nog geen kinderen hebben die vinden het des te leuker om af en toe eens op te passen of om ze een beetje te verwennen, en om de restanten gogo s en beessies nog even te verdelen tussen de kindjes.
Uiteraard snap ik dat er ook vriendschappen behoorlijk kunnen lijden wanneer er kinderen zijn, omdat er ook mensen zijn die voor de komst van de kinderen ontzettende wildebrassen en feestbeesten waren en nu ineens echte moederkloeken en huismussen zijn en dat zo n omschakeling misschien wel ontzettend tegen kan vallen voor de mensen zonder kinderen die nog wel graag willen feesten in t weekend. En dan hun maatje moeten missen.
Maar over het algemeen blijven vrienden echte vrienden van elkaar of ze nou wel of geen kinderen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had het vervolg niet gelezen van je vraag sorry..

Mensen veranderen in hun leven, krijgen andere interesses en een andere levensvisie...het hoeft evengoed niet te betekenen dat je daardoor vrienden zou verliezen, dat ligt aan twee partijen. Hoeft ook niet negatief te zijn!
Maar er zijn in je leven mensen die komen en gaan...en als het betekend dat iets gaat, hoeft dat niet meteen verkeerd te zijn...Vaak is het zo dat je ook van elkaar, of de jaren hebt geleerd dat je met elkaar bent omgegaan...
En hoe mooi is dat niet?...

Als het zo is dat je elkaar nog tegen "moet" komen, gebeurt het echt wel en anders is het toch ook goed?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte vrienden blijven vrienden,wat er ook gebeurt...Als ze kinderen hebben kunnen jullie niet vaak afspreken.Maar dat gebeurt bij iedereen als je een kind hebt.Kinderen vragen nou eenmaal om tijd....dus ja je blijft wel vrienden.