Dit zodat mensen niet begrijpen wat ze schrijven...

Even serieus;

Ik denk niet dat iedere arts een slecht handschrift heeft. Dit is eerder een gezegde dan dat het op waarheid berust is lijkt mij. En mocht het wel zo zijn: Gelukkig heeft de mensheid een PC uitgevonden haha... Maar ja zelfs dan kan ik het recept nog niet lezen met al die moeilijke woorden...

Misschien dat daar zelfs de afleiding komt doktershandschrift. Omdat de meeste mensen niet het handschrift niet kunnen lezen maar de woorden niet begrijpen... hmmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snel, volgende klant ching ching
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zij zijn er zich ook van bewust dat Nederland steeds slimmer wordt en om te voorkomen dat de patient begrijpt wat er geschreven is, gebruikt hij een onleesbaar soort steno.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet, vraag het me ook af! (+1 gv!)
Ik krijg een heleboel verwijsbrieven, en de meeste dingen kan ik wel ontcijferen, woorden als 'en' en afkortingen, maar sommige dingen, vooral grotere woorden, totaal niet. En kennis van de Medische Terminologie heb ik wel, dus daar kan het niet aan liggen.

Eerst dacht ik altijd dat het door de leeftijd kwam; oudere mensen hebben van die schuine moeilijk leesbare handschriften. Maar de laatste tijd heb ik ook jongere artsen, en deze hebben een gelijksoort handschrift. Zelf denk ik dat ze tijdens hun opleiding ook een snelcursus Onduidelijk Schrijven moeten volgen.

Door de tijd komt het denk ik niet, sommigen praten over niet-zo-heel-belangrijke-dingen nog even door, dan hadden ze die extra minuut beter kunnen gebruiken om het wat netter op te schrijven.
Als ze expres zo onduidelijk schrijven, doen ze dat dan zodat wij, de patiënt, niet kan lezen wat er staat in een verwijsbrief/recept? Dat mogen we toch wel weten, en vaak weten we dat zelf ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is iets uit de vorige eeuw.
Mijn arts gebruikt een printer met een duidelijk leesbaar font.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En verkeerd typen, waardoor de recepten alsnog verkeerde resultaten opleveren doen artsen natuurlijk niet.
Geneeskunde is een ontzettend zware studie met een hoge informatiedichtheid tijdens de colleges. Om dan aantekeningen te maken, moet je supervlug en onleesbaar schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze doen dat niet met opzet. Het is gewoon omdat ze snelschrijven , veel onder druk staan van tijd en van ongeduldige patiënten en bij huisbezoeken geen printer bijhebben. De apotheker vertelde me onlangs dat hij zijn pappenheimers kent en per dag ze 1 à 2 maal opbelt om het geschrift te ontcijferen . Ongelooflijk maar waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is dat nog een probleem, ze schrijven toch bijna niks meer, alles gaat met computer. recepten worden doorgeseind, komt geen briefje aan te pas meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen hebben een onduidelijk handschrift, met name mannen. Ook hebben bèta's over het algemeen een slordiger handschrift. Dokters hebben een bètastudie gevolgd. Meestal nemen ze de moeite niet om hun handschrift te verbeteren, omdat dat niet zozeer van belang is voor de inhoud waarschijnlijk.

Toegevoegd op 29-04-2009 19:45:34
Overigens zijn het niet alleen artsen, maar is het handschrift van veel meer mensen beroerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wet van Murphy.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vroeger eens gehoord dat artsen dat expres deden, zodat alleen de 'ingewijden' hun verwijsbrieven en recepten konden ontcijferen. Tevens werd het dan lastiger om een recept te vervalsen.

Of dit waar is weet ik niet, ik ben geen dokter en geen apotheker.

Daarnaast gaan de doktoren met de tijd mee, en sinds kort kunnen ze een recept emailen.