Hoe zinvol is "sparen voor later"? Een extra buffer voor je wao/pensioen!

Als kind kreeg ik te horen: sparen voor later! Nu werk ik al ruim 20 jaar en hoor ik nog steeds: sparen voor later! (denk aan oude dag voorziening, etc) Maar zo schuift later steeds weer verder in de toekomst! Wanneer ben je eigenlijk klaar met sparen op deze manier? als je dood gaat kun je er ook niets mee!
Zijn we als mens niet een beetje dolgedraaid met geld?
Veel vragen in een uitleg, om het een beetje niet simpel te maken! :)
Als je op leeftijd bent, dan heb je toch niet zoveel geld meer nodig, dan als je jong bent?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor een gedeelte is het zinvol, maar het is belangrijk om nu te genieten van je leven en van je verdiende geld. Als je erg oud bent kun je er niet zo veel meer van doen omdat dat niet meer gaat door ouderdomskwalen. Daarbij heb je je pensioen die je werk heb gemaakt voor je. Wat geld extra is handig, maar je weet nooit wanneer je leven is afgelopen dus: pluk de dag en haal alles uit je leven wat erin zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

ja....en straks is het later en ga je dood....
'T is helemaal niet verkeerd om wat geld apart te zetten maar je leeft ook nu!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan natuurlijk geen kwaad om wat geld opzij te zetten voor onvoorziene zaken. Probleem is je weet nooit van te voren hoe lang je leeft, dus dan kan je ook niet bepalen hoeveel geld je opzij moet zetten om geriefelijk te kunnen leven na je 65e.
Volgende vraag is moet je sparen, of aandelen kopen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 65 jaar wordt krijg je AOW en misschien nog pensioen. De AOW is bepaald geen vetpot en als je niet hebt geïnvesteerd in pensioen kun je toch wel een probleem krijgen afhankelijk van je leefstijl. Bovendien, wie zegt, dat er over tig jaar nog geld beschikbaar is om iedereen van een ouwedagsvoorziening te laten genieten?
En daarom wordt gezegd, dat je moet sparen voor later.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sparen voor later is heel zinvol.
Als je 65 jaar ben dan krijg je A.O.W , (waarschijnlijk wordt dat 67 jaar) dat bedrag wat je ontvangt is veel te laag om van leven , en de rekeningen
te betalen, daarom is het zinvol om te sparen voor later.
Dat sparen kan ook via je werkgever, en is dan fiscaal
aantrekkelijker, je spaart dan voor een pensioen, als je
65 of 67 jaar wordt.
Stel je eens voor, als je 30 of 40 jaar gewerkt heb, en je
heb nooit gespaard voor je pensioen , dan moet je zien
rond te komen met je A.O.W, en dat is heel weinig.
Als je goed gespaard heb dan ontvang je dus met je 65
of 67 jaar, algemene ouderdoms wet ( A.O.W ) en een
pensioen waar je zelf voor gespaard heb.
Dat je als je ouder minder geld nodig heb, dat is voor
ieder verschillend ( hypotheek, hoge zorgkosten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je eens voor dat je overlijd op je 68 ste, dan is al dat sparen voor niets geweest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook 98 worden, en als je niet spaart, dan leef je
31 jaar met alleen maar A.O.W. Brrrrrr
Even een misverstand recht zetten: als je op leeftijd bent heb je juist meer geld nodig dan als je jong bent.
Waar moet je anders die flessen wijn van betalen en die camper en het reizen en de terassen en de kadootjes voor alle kleinkinderen.

Of je moet en wilt sparen hangt af van je omstandigheden. Als je AOW krijgt plus een pensioen dan kan je daar best van leven. Hangt ook weer af van wat je partner aan inkomen heeft.
Daar zijn geen regels voor te geven.
Een spaarpotje is altijd handig.

Maar inderdaad, ik ben niet van plan om mijn kinderen een grote som geld na te laten, dus lekker leven vind ik ook belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zinvol om te sparen voor later.
Maar het zeer zinvol om te sparen en daarmee een buffer te creëren voor onverwachte uitgaven voor het heden, voor morgen en voor wat later.
Waarom dan wel?
Met een gespaarde buffer moeten vervanging van inventaris maar ook vakanties, een nieuwe auto of onderhoud aan de eigen woning worden betaald. Verder naar de toekomst toe kan gedacht worden aan het maken van reizen, het kopen van een camper, het verwennen van je (klein)kinderen, het inkopen van extra zorg als je geliefde die later nodig mocht blijken te hebben.
Inderdaad zijn er mensen die erg gefocust zijn op geld en het nergens anders over hebben, maar extremen heb je altijd. Bij die mensen is de balans zoek.
“Als je dood gaat kun je er ook niets mee”. Inderdaad, het is niet verstandig je geld mee te nemen in je graf, maar zelfs na je dood kan “spaargeld” (lees vermogen) heel goed besteed worden. Het kan b.v. zo zijn dat een van je kinderen het niet zo breed heeft (ziekte, werkeloosheid, studie kleinkinderen), dus inderdaad, neem het niet mee je graf in, maar besteed het op een nuttige manier.
Onze oudste zoon, zijn vrouw en onze enige kleinkinderen, wonen door omstandigheden aan de andere kant van de wereld. Dit hebben wij vroeger nooit kunnen voorzien. Door het feit dat we altijd iets achteruit hebben gezet (investeren in een woning, een beetje geluk met aandelen en door sparen) zijn we nu in de omstandigheid dat we een maal per jaar de familie kunnen bezoeken en ze in onze armen kunnen sluiten. Zie dit als een voorbeeld, want ik besef me heel goed dat dit niet voor iedereen is weggelegd, maar in verhouding geldt voor iedereen hetzelfde.
De gedachte dat ouderen minder geld nodig zouden hebben is een fabeltje. Ze hebben net zo veel of meer nodig, alleen besteden ze het op een andere manier. Gelukkig maar, want een groot deel van de Nederlandse industrie draait op de bestedingen van ouderen. Denk aan fietsen, campers, horeca, ziekenhuizen en nog veel meer.
Overigens wijst een onderzoek van het Nibud uit dat 90 procent van de Nederlanders graag geld achter de hand heeft.
Zoals met alles in het leven en in de natuur gaat het om de “balans” van de dingen. Zie het ook zo met sparen en doe dit op een bewuste, weloverwogen manier, zonder te overdrijven, aangepast aan je omstandigheden en zonder je zelf op dit moment te kort te doen.
Balans weet je wel. Voor ons is dat het “toverwoord” in alles!

Foto.
Daarvoor hebben we o.a. gespaard!