Sommige mensen zijn echt helemaal gestoord en gek. Hoe is dat toch mogelijk?

Soms hoor je wel eens van die rare berichten over gestoorde mensen. Hoe kan een mens zo gek worden, en kun je deze mensen ook helpen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

Het kan iedereen gebeuren.
Een ziekte in het hoofd, totaal overspannen worden, hysterisch worden na een dramatische gebeurtenis, een erfelijke aanleg voor depressief zijn, in een shock raken, door drank en/of drugs een blijvende psychische afwijking krijgen, ook kan het een gevolg zijn van verschillende ziektes.

Deze mensen helpen is specialisten werk, alleen een luisterend oor is vaak niet voldoende, liefde en aandacht geven lost ook niet alles op, medicijnen om het te onderdrukken is vaak het enige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er is dan iets mis met verbindingen in de hersenen, dat kan zijn gebeurd door gebeurtenissen in het verleden of gewoon door een storing in de hersenen.

Meestal kan er wel iets aan gedaan worden, maar helemaal weg gaat het zelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
We leven in een maatschappij die zich veel sneller ontwikkeld dan de mens evolutionair kan bijhouden.
Het is dus eigenlijk een wonder dat er zoveel mensen normaal zijn.
Meestal kun je ze dan ook niet goed helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt er maar vanaf... Sommige mensen zijn niet in staat zich volgens de algemene normen te gedragen en worden dan gek genoemd, hoewel 'onaangepast' misschien een betere term is.
Sommige mensen missen iets dat 'empatisch vermogen' wordt genoemd en/of zijn sociopaten, mensen die doen wat ze zelf willen en geen seconde stilstaan bij de gevolgen voor anderen (type: ik maak jou af om iets te pakken dat jij hebt, want ik wil het hebben - en daarna heb ik het, dat is het enige dat telt).
Daarnaast heb je nog dingen als psychoses, waarbij iemand (redelijk) plotseling heftig in de war kan raken. Voorbeeld: ik kende ooit iemand die diep in gesprek was met de peuken in de asbak omdat dat gezanten van Mars waren die gestuurd waren om hem in de gaten te houden. Toen ie eenmaal medicijnen kreeg, knapte hij weer helemaal op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aantal psychiatrische aandoeningen, noem het vormen van gekte maar dat vind ik eigenlijk wat stigmatiserend, zijn vrij goed in kaart gebracht. Dan gaat het om depressies, schizofrenie en een aantal neurosen. Ook persoonlijkheidsstoornissen zoals borderline zijn vrij goed beschreven.

Hoe kom je eraan? Ik weet het het niet. Ik denk dat de klassieke psychiatrische ziektes vooral een fysiologische oorzaak hebben, zoals een infectieziekte tijdens de zwangerschap of iets dergelijks.

Bij persoonlijkheidsstoornissen kan ook iets dergelijks meespelen maar de kans lijkt me groter dat er daarbij iets tijdens de ontwikkeling als kind misgegaan is. Bij kindermishandeling en incest is er vaak een voorgeschiedenis bij ouders en/off verzorgers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat het een vicieuze cirkel is waar die mensen in terecht komen
het hangt er ook van af op welke manier gek
vaak voelen die mensen zich niet goed in hun vel
zijn eenzaam of hebben een traumatische gebeurtenis meegemaakt die ze niet kunnen verwerken
ja kan je ze helpen? ik denk dat ze in de eerste plaats onder ogen moeten willen en kunnen zien dat ze een probleem hebben, en dat is soms heel moeilijk
vooreerst moeten ze zelf willen veranderen
sommige mensen voelen zich beter in hun eigen wereldje waar niemand hen kan raken
ze doen wandaden omdat ze toch al het gevoel hebben niets goed te kunnen doen, zo bevestigen ze hun vermoeden voor hun zelf en iedereen geeft hen gelijk
ik denk dat het heel moeilijk is om die mensen te helpen
gestoordheid groeit meestal wel, spijtig genoeg zijn die mensen meestal redelijk gesloten of laten ze hun ware aard niet zien ,waardoor je hen moeilijk kan doorgronden en ze zo maar verder kunnen malen in hun eigen gedachten en plannetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
denk dat veel mensen al een stuk geholpen zouden zijn als het er in den haag wat eerlijker aan toe ging... veel mensen raken in depressieve toestand en worden volgestouwd met medicijnen door psychiaters en raken dan de weg kwijt, terwijl het ook anders kan... het hoeft vaak zo ver niet te komen...