Is het bij een afspraak bij een gynaecoloog eigenlijk altijd "standaard" dat er een inwendig onderzoek wordt gedaan?

Voordat je denkt; je gaat daar niet voor niets heen, het gaat om een afspraak met een erfelijkheidsgynaecoloog.
Er zijn geen klachten aanwezig, maar heel misschien komt het gen (voor eierstok en borstkanker) in de familie voor.

Het lijkt me nl. niet nodig om dan een inwendig onderzoek te doen, vooral omdat er geen klachten aanwezig zijn (en je bij een speculum onderzoek alleen de baarmoeder(-hals) onderzoekt en die is daar niet bij betrokken).

Ik probeer er wat over op te zoeken, maar ik kom alleen steeds op pagina's die je tips geven voor je "eerste afspraak met de gynaecoloog".

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

toen ik (wegens erfelijkheid) me moest laten onderzoeken, werd er een uitstrijkje gemaakt. Dit ging om baarmoederhalskanker. Als je het zeker wilt weten, kun je gewoon de assistent even bellen, wat je te wachten staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hoeft niet hoor. Als er geen aanleiding toe is, waarom zou een gynaecoloog een inwendig onderzoek doen?

Als het om een erfelijkheidsonderzoek gaat, dan zal het een en ander besproken worden en vervolgens zal er een erfelijkheidsonderzoek komen via je bloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me niet. Je zult waarschijnlijk eerst een enorme zee aan vragen moeten beantwoorden . En aan de hand daarvan zal hij of zij verder handelen. Dus het is helemaal niet gezegd dat er meteen ook een onderzoek plaats zal vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ieder geval wel heel vaak. Inwendig onderzoek is overigens niet hetzelfde als een uitstrijkje ( waar inderdaad een speculum bij nodig is).

Bij een inwendig onderzoek kan de arts met een paar vingers (één of twee) in de vagina gaan en de andere hand op de buik leggen. Hij/zij kan dan de baarmoeder een stukje omhoog duwen, en met de andere hand door de huid heen de grootte en vorm van de baarmoeder beoordelen en bijvoorbeeld voelen of er verdikkingen zitten. Zelfs de eierstokken en eileiders kan de arts op deze manier onderzoeken.

Vaak zal de arts wel even de baarmoedermond willen bekijken en daar een speculum voor gebruiken, en meestal zal hij/zij dan ook een uitstrijkje nemen, simpelweg omdat hij/zij er dan toch al zit. Dat is extra service voor jou, het betekent dat je niet later nóg een keer uit de kleren hoeft als er een uitstrijkje nodig blijkt te zijn.

Natuurlijk geldt wel: jouw lichaam, jouw beslissing. Het kan dat de gynaecoloog het liefst voor de zekerheid even een inwendig onderzoek zou doen, maar je kunt gewoon nee zeggen. Je kunt gerust zeggen dat je zo'n inwendig onderzoek vreselijk vindt, dan zal de arts dat laten zitten tot er wel concreet aanleiding is voor zo'n onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..Wat gebeurt er bij een uitstrijkje? Wel van gehoord maar wat is het precies?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een uitstrijkje worden er wat cellen van de baarmoederhals genomen om de celdeling te bekijken. Daarvoor wordt een eendenbek ingebracht zodat de arts er goed bij kan, en simpelweg met een wattenstaafje langs de baarmoedermond gestreken. De cellen die op die manier zijn verkregen worden op kweek gezet zodat bekeken kan worden of ze zich in normaal of abnormaal tempo delen.
Er word niet standaard een inwendig onderzoek gedaan, maar het gebeurt wel vaak. Eerst gaan ze heel veel vragen stellen over je gezondheid, menstruatie enz.
Wat je zelf wilt qua inwendig onderzoek telt ook mee, je kan het uitstellen of gewoon niet doen. Maar als je kans hebt door een erfelijke ziekte is het misschien toch wel slim om te doen.

Toegevoegd na 49 seconden:
Dit is mijn ervaring ermee.