ik ben een meisje van 13 en ik heb last van mijn luchtwegen, info hieronder

ik ben vanaf de basisschool heel erg gepest, en de enige plek waar ik me fijn voel is op een zeilkamp (AKC)
ik ben al 3 keer geweest, en 2 van de 3 keer, moest ik (met huil-aanleiding) hyperventileren,( op de laatste avond) omdat ik iedereen zo ging missen. alleen daar heb ik vrienden.
Iedereen vind mij dik, ik weeg 68 kilo en ben ongeveer 1.65 meter.

Ik heb geen "slechte" conditie, maar ook niet zo'n "goede" elke keer als ik ietsdoe met veel inspanning, bv. hardlopen of hard tegen de wind in fietsen krijg ik het ook heel benauwd, en piep ik af en toe.

nu heb ik 2 vragen:
- ben ik dik?
- heb ik astma, zo nee wat dan wel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg voor je! Mijn broer heeft het ook gehad (maar was niet dik hoor!!) en heeft astma! Dus jij misschien ook wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest vroeger ook soms hyperventileren en ook snel moe gaat wel over het heeft niks te maken met dik zijn

Het beste antwoord

even naar de dokter gaan voor het hyperventileren en benauwde gevoel zou ik zeggen..
Ben al vanaf mn 13e 1.68 en 65 en nog steeds( nu 19 jaar).. heb nog nooit gehoord dat ik dik ben ! Mager zal ik niet geweest zijn en nog niet en dat zal ik ook nooit worden, maar meid lekker laten praten die mensen !
En als je echt gepest wordt oid zou ik even met jecoach gaan praten op school
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kan niet alleen met leedtijd en gewicht zeggen of iemand dik is, maar in jou geval zal het zeker meevallen. Ik heb het als slanke jongen van 60 kg en 16 jaar heb het ook wel eens benauwd, en heb ook geen astma.
Het komt allemaal wel goed, probeer gewoon iemand te vinden die je kan vertrouwen. En heb wat meer vertrouwen in jezelf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij piept en het benauwd hebt bij inspanning, heb je misschien een vorm van astma, inspanningsastma genaamd. Ga eens langs je dokter en laat je longinhoud meten. Er zijn hele goede medicijnen voor te krijgen die je leven een stuk makkelijker maken. Er is niks ergs aan, maar er mee blijven lopen hoeft echt niet. Het is niet goed als je flink bewegen uit de weg gaat omdat je het er benauwd van kunt krijgen.

Als je 68 kg weegt en je bent 1.65, dan ben je niet superslank. Maar te dik zou ik je niet willen noemen. Kijk eens op de website van het Voedingscentrum en reken daar je BMI uit. Als je 13 bent, zul je nog wel een stukje groeien. Als je gevarieerd en matig eet en lekker beweegt (eventueel dus met die medicijnen) komt het helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hyperventileren is geen astma. Als je denkt dat je astma hebt, zou je naar je huisarts moeten gaan, die kan je onderzoeken en eventueel verder helpen. Het kan namelijk ook zijn dat je ademhalingstechniek minder goed is, en daar valt ook iets aan te doen met bijvoorbeeld oefeningen.

Het pesten: daar kun je zelf wat aan veranderen, door meer zelfvertrouwen te krijgen. Dat is helemaal niet makkelijk, maar het is wel heel veel minder moeilijk an steeds gepest worden.
Kijk eens hier: http://www.pestweb.nl/aps/pestweb
En hier kun je veel links vinden, van trainingen voor volwassenen tot trainingen voor mensen van jouw leeftijd: http://pesten.startpagina.nl/

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat de hyperventilatie te maken heeft met asma, maar eerder een psychische oorzaak heeft. Dat je een beetje in paniek raakt als je weg moet van het fijne kamp en terug moet naar de boze buitenwereld. Een echte hyperventilatie aanval kan heel erg eng zijn, want dat lijkt voor je gevoel op een hartaanval. Mildere vormen komen ook voor, zeker als je huilt, dat is best normaal.
Misschien kun je met een vertrouwenspersoon op school praten over het pesten! Dat scheelt denk ik al een hoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor die twee laatste vragen zit er maar een ding op:

HUP naar de dokter!

Daarna kun je gaan werken aan je conditie,
als dat nodig is. Bewust bewegen door een sport te zoeken die je aanspreekt, dat zou ook goed
zijn voor je zelfvertrouwen.