Wat hebben de schildklieren voor functie in je lichaam? En waarom worden ze soms verwijderd?

Ik heb ontstoken schildklieren en mijn huisarts verwijst mij naar het ziekenhuis om ze te laten verwijderen
maar ze hebben toch een functie ergens in, zijn er mensen met ervaring?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je zeker dat het om je schildklier gaat? Daar heb je er namelijk maar één van. De schildklier heet in het Italiaans (je woonde toch in Italië?) 'tiroide'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja klopt ik heb een grote bult net een zak in me keel
en hij is weer ontstoken ik had vorige week een bloedtest laten doen en nu moet ik maandag voor een echo me dokter denkt dat het beter is dat het eruit word gehaald maar wat zijn de gevolgen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Houd het bij jou nooit op?
Sterkte ermee!
Goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee amandelen heb ik al vanaf me 5e jaar niet meer

Antwoorden (5)

De schildklier regelt de stofwisseling door middel van afgifte van hormonen.
De schildklierhormonen hebben een belangrijke functie bij o.a:

- reguleren van de hartslag en de bloeddruk
- mede voor verbranding van een teveel aan vetten
- energieverbruik, maakt in het lichaam opgeslagen energie beschikbaar voor actie.
- bevordering van het geestelijk welzijn
- bevordering van de groei
Bij kinderen: een belangrijke factor in groei van botten, spieren en zenuwweefsel.

Voor informatie kan je bij onderstaande link kijken (en de vele reacties van lezers)

http://sila.infoteur.nl/specials/schildklier-en-bijschildklier.html

Misschien dat je met deze informatie nog een gesprek met je huisarts kunt aangaan over de noodzaak / de overwegingen van het verwijderen van de schildklier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de schildklier produceert vooral hormonen die van belang zijn voor de stofwisseling.Wat de operatie betreft vind je enige uitleg in bijgevoegde pdf bestand
fremar
13 jaar geleden
Je kunt aan het antwoord hierboven al zien dat de schildklier belangrijk is voor heel veel processen in je lichaam. Wat dan ook het gevolg is van hem laten verwijderen: de rest van je leven medicijnen slikken en onder medische behandeling blijven.

De schildklier verwijderen is dus een ingrijpende operatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het zo merkwaardig dat je spreekt over meervoud. Er is toch maar een schildklier? Bedoel je eigenlijk iets anders?
Als de schildklier is verwijderd, kan je heel goed verder leven, maar moet je schilklierhormoon met medicijnen worden aangevuld, meestal thyrax.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan kan ik wel verklaren ik vertaal alles terug van italiaans en hier praat men wel in meervoud
foutje van mij
nee het is echt de schildklier
Er bestaat slechts 1 schildklieren en dus niet klieren. Zoals uit de bovenstaande antwoorden blijkt is het een zeer belangrijk orgaan. Ik vind het merkwaardig dat de huisarts je doorstuurt voor verwijderen. Het is namelijk niet aan hem om daarover te kunnen oordelen. Slechts een specialist kan je hierover adviseren. Verwijderen is een aller-aller-laatste redmiddel.

Mijn voormalige man had ook problemen met zijn schildklier. Daardoor was hij extreem dun geworden. Toen heeft hij een kuur gehad met radioactief spul, waardoor de schildklier als het ware opnieuw opstarten. Dat is goed gegaan waardoor hij nu een normaal gewicht heeft.