Als je koorts hebt, is je lichaamstemperatuur toch rond de 40 graden? Maar waarom heb je het dan zo koud?

Of klinkt dit als een domme vraag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koorts is vanaf 38 graden (omdat dat de temperatuur is waarbij schade begint te ontstaan aan eiwitten). Maar inderdaad, waarom heb je het zo koud als je al zo oververhit bent?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat vroeg ik me dus ook af..

Het beste antwoord

Bij een infectie begint koorts meestal met zogenaamde koude rillingen. Door die spieractiviteit stijgt de lichaamstemperatuur tot de 'vereiste' hoogte om de ziektekiemen te doden. Dreigt je lichaamstemperatuur te hoog te worden dan ga je zweten om de overtollige warmte kwijt te raken.

Overigens vind ik koude rillingen bij koorts wel ietsjes anders aanvoelen, meer onbehaaglijk eigenlijk, dan koud. Vooral bij warm weer vind ik het een vreemde sensatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (2)

Koorts is een temperatuur boven de 38.5 graden geloof ik.

De kou is omdat je lichaam alle moeite doet om het warmer te stoken. Dus je lichaam geeft aan: Ik ben nog steeds niet warm genoeg. Pas als je lichaam denkt dat alle ziektekiemen opgeruimd zijn, gooit het lichaam de koeling weer aan: De koorts 'breekt' en dmv zweten & een enorme toevoer van bloed naar je huid (Je krijgt het heel warm) wordt de warmte weer uit je lichaam gezet. Met zegt ook wel: Griep moet je uitzweten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warmte en koude voel je als vergelijking met de temperatuur van je huid. Probeer maar eens het volgende proefje:

- Zet een emmer neer met ijswater, een emmer met heet (maar nog te verdragen op de huid) water, en een emmer met water op kamertemperatuur.
- Steek je ene hand in het koude water en je andere hand in het warme water, en blijf een paar minuten zo zitten.
- Steek dan beide handen in het water op kamertemperatuur.

Aan de hand die in het koude water heeft gezeten, voelt het water nu warm aan. Dat komt omdat de hand zelf was afgekoeld, en het lauwe water warm is in vergelijking met de temperatuur van je huid.

Aan de hand die in het warme water heeft gezeten, voelt het water nu koud aan. Dat komt omdat de hand zelf was opgewarmd, en het lauwe water koud is in vergelijking met de temperatuur van je huid.

Als je nu koorts hebt, en je lichaamstemperatuur is 40 graden, dan lijkt de omgeving veel kouder.