Wanneer kun je zeggen dat je er van af bent?

In dit geval gaat het om iemand die zegt te willen stoppen met het gebruik van cannabis. Hij gebruikt iedere dag en zijn leven wordt er door beheerst en het wordt een puinhoop. Hij zegt te willen stoppen met het gebruik, maar wanneer kun je zeggen dat iemand er van af is? Is daar een bepaalde tijd voor om af te kicken en wat zijn de verschijnselen daarvan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Cannabis is lichamelijk gezien amper verslavend te noemen, en dat zou met een dag of 3 (1 week max) over moeten zijn. echter is de geestelijke verslaving een groter probleem. Die kan aanhouden tot 3 maanden nadat men is gestopt met het gebruik van cannabis. Ook daarna is het goed mogelijk dat iemand de drang voelt om te gebruiken.

Een goede methoden van afkicken moet altijd gepaard gaan met goede begeleiding. Als iemand het zelf zou kunnen zou een verslaving überhaupt niet zo'n probleem hoeven vormen. Bij begeleiding/ondersteuning is de kans op terugval kleiner en dor de steun krijgt een verslaafde meer het idee dat hij/zij er niet alleen voor staat maar dat zijn probleem 'samen' wordt aangepakt.

Als iemand heel erg verslaafd is aan cannabis kunnen er wel afkickverschijnselen optreden zoals:
-beven/trillen
-zweten
-darmkrampen en diarree
-slapeloosheid
-spierpijn
-hoofdpijn
-vermoeidheid.

Bij een cannabisverslaving vallen deze ontwenningsverschijnselen echter wel mee en, zoals al eerder gezegd, na een dag of 3 zijn ze weg.

Je kan pas zeggen dat je gestopt bent als je 3 maanden niet toegeeft aan verslaving, en (naar mijns inziens) daar een jaar aan kan vastplakken. Iemand moet mentaal weerbaar zijn/worden tegen verslaving, en daar heb je tijd voor nodig. Als die mentale weerbaarheid er is kan iemand (ongeacht de druk) toch nee zeggen tegen cannabis, of waarvoor hij/zij dan ook gevoelig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als diegene niet meer gebruikt en ook geen drang voelt om het te gebruiken. Daarnaast zullen er ontwenningsverschijnselen voorkomen. Hier zal diegene ook door moeten. Daarna ben je er nog niet vanaf maar is het voorbij. Er zal altijd een grote kans zijn dat je weer verslaafd raakt. Misschien is professionele hulp een goed idee. Zie ook mijn link.