Heel vaak word je juist niet wakker als je normaal overdag naar de WC zou gaan. Tijdens je slaap bouwt er zich nogal wat urine op in je blaas. Daarom moet je ‘s ochtends ook (vrijwel) altijd naar het toilet. Maar in de meeste gevallen word je daar niet eerder wakker om, dan je normale opsta-tijd.

Het is alleen als de hoeveelheid urine echt te groot wordt voor je blaas om de rest van de nacht te kunnen vasthouden, dat je lijf je probeert wakker te maken. Als je licht slaapt is dat geen probleem. Maar als je diep slaapt is het moeilijker voor je geest om adequaat op de wakkerword-prikkel te reageren. Dan kun je bijvoorbeeld heel levendig dromen dat je nodig naar de WC moet en dat je er nergens één kan vinden. Nooit gehad?

Mensen met een kleine blaas zullen eerder (en dus vaker ‘s nachts) wakker moeten worden dan mensen met een normale blaas. En mensen die licht slapen, zullen vaker hun bed uitgaan om te plassen, dan mensen die doorgaans diep slapen.

Soms komen prikkels helemaal niet (op tijd) door en plas je in bed. Heel vervelend om wakker te worden in je eigen plas. En dat is precies wat je lijf probeert te voorkomen.

Het instinctief willen voorkomen van een vuil bed is trouwens niet typisch menselijk; dieren zullen ook altijd proberen om hun nest niet te bevuilen. Daarom zal een hond bijvoorbeeld heel lang blijven piepen, tot hij naar naar buiten wordt gelaten - of tot zijn plas niet langer op kan houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je lichaam 'weet' dat je naar het toilet moet. En omdat jij je lichaam geconditioneerd hebt om niet in je kleren / bed te plassen, nemen je hersenen het signaal 'blaas is vol' aan als reden om jou te wekken.
Heel slim van je lichaam.

Toegevoegd na 2 minuten:
1 op de 200 mensen wordt trouwens NIET wakker om naar het toilet te gaan en plast in bed!
http://www.goedgevoel.be/gg/nl/75/Bedplassen/article/detail/22090/2008/01/01/1-op-200-volwassenen-plast-in-bed.dhtml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je word echt niet altijd wakker hoor.Het gebeurt vaak genoeg dat mensen en met namen kinderen tot een bepaalde leeftijd niet wakker worden. Bedplassen heet dat.
Maar goed gelukkig worden de meeste mensen wel wakker en dat komt omdat je blaas een seintje stuurt naar je hersenen. In de meeste gevallen is dat seintje dat je een overvolle blaas hebt ,dominanter dan je slaap. En word je dus door die prikkeling van je blaas naar je hersenen gewekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je anders in je bed pist !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook niet zo.
Eens per twee jaar of zo overkomt het mij dat ik wakker word omdat ik moet plassen, ik sta op, loop naar de wc, ga zitten, begin te plassen - en dan blijkt dat ik voorgaande droomde, kan ik alsnog opstaan om naar de plee te gaan (en om m'n bed te verschonen).
Doorgaans werkt het seintje 'ik moet plassen' goed genoeg om je wakker te krijgen, maar er zijn ook mensen bij wie het nooit werkt - die slaapt dus altijd met zo'n onderlegger en dat vangt het probleem letterlijk en figuurlijk op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou kijk. Dan lig je in je bed en dan moet je naar de wc om dat je moet plassen maar dan blijf je liggen en dan plas je en dan is je bed nat en vies en dan jezelf ook en dan moet je onder de does omdat je anders stinken doet naar dat je overal uriene (gewoon plas dus) over je heen hebt en dan moet mevrouw Harm, dat is mijn vriendin, die heet Neel, die moet dan ook weer opstaan en wakker worden en ook doesen want ook vol met de pis van omdat je in je bed pist en dat is gewoon niet fijn want als tevaak dan krijg je ruzie en bovendien moet je dan weer de bed schoonmaken en de slaapkamer luchten.
Dus eigenlijk wel zo goed dat je wakker word vanwege dat je dan daarna beter kan doorslapen.