Door een fout van de chirurg loop ik op de pijnpoli. Is hij aansprakelijk.?

Tijdens mijn galblaas verwijdering in april heeft de chirurg een zenuw geraakt. Morgen gaan ze die onder stroom zetten en medicatie inspuiten.
Ik kon lichamelijk sinds april niets. Is de arts aansprakelijk?zo-ja hoe kan je bvb een schadevergoeding eisen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

In het algemeen valt een arts niets te verwijten als hij/zij volgens de regelen der geneeskunst heeft gehandeld. Er kunnen zich tijdens een operatie altijd complicaties voordoen die niet te voorspellen zijn. Denk je dat de chirurg een verwijtbare fout heeft gemaakt dan kan het zin hebben om een klacht in te dienen. Als je ten gevolge van een verwijtbare fout aantoonbare financiële schade hebt geleden dan kun je proberen om die schade te verhalen. Is de schade vooral immaterieel maar wel verwijtbaar dan zou je kunnen overwegen om een in letselschade gespecialiseerde advocaat in de arm te nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

net als jij en ik kunnen we allemaal een fout maken op ons werken, fouten zijn nou eenmaal menselijk.

Neem contact op met een juridisch loket als je echt van plan de chirurg nalatigheid ten laste wil leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen maakt fouten,maar dat was wel een grote fout.Maar je zult moeten accepteren dat het wel ZIJN fout is,en dat iedereen fouten maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je kunt aantonen dat die chirurg nalatig is geweest dan kun je hem aansprakelijk stellen .
Maar dan ga je wel een traject in dat veel tijd en moeite kost om je gelijk te halen .
Dan moet je bij het ziekenhuis een officiële klacht indienen
Maar ik weet niet of jij ook een klacht moet indienen bij het medisch tuchtcollege .
Vraag ook advies bij het juridisch loket .
Ik wens je veel succes hiermee en sterkte .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, dat dat risico van te voren is besproken. Ik moest ook ooit een kaakoperatie hebben, werd duidelijk gezegd, als we een zenuw raken is er kans, dat je een scheve mond aan overhou. Maar die operatie was wel nodig, ook met dat risico. Ze kunnen veel, maar niet alles. Ik denk niet dat de chirurg iets te wijten valt. Die zal ongetwijfeld zijn/haar best hebben gedaan. Wel heel erg jammer voor jou. Maar bedenk ook dat de schadevergoedingen in Nederland in in verhouding staan tot het gedoe er om heen. M.a.w. als je jezelf nog ingewikkelder wilt maken moet je dat proberen.

Toegevoegd na 1 minuut:
in =niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
afschuwelijk voor je!
er is er sprake van gederfde levensvreugde, maar ook: houd je blijvend letsel over.

het best kun je contact opnemen met je rechtsbijstandverzekering om uit te zoeken of dit idd
een medische misser is.
ook zal dan duidelijk worden of de arts aansprakelijk is.