Waarom bestaat er een donkere huidskleur?

Met name in warme landen waar de zon veel schijnt wordt de lichaamskleur donkerder. Ook kleuren wij donkerder als we veel in de zon zijn. Het is de vorming van pigment, weet ik.
Maar hoezo? Iedereen weet dat als je de instraling van warmte wil verminderen, dan moet je witte kleren dragen.
Zwart neemt juist méér warmte op!
Da's toch tegenstrijdig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

De donkere stof, melanine, absorbeert het zonlicht WAT REEDS IN DE HUID IS INGEDRONGEN. Dus, een witte huid werkt niet beter: Het licht komt zowieso in aanraking met de huid, en wordt daarna pas eventueel gereflecteerd, al dan neit tegeljik schade toebrengende aan de cellen waardoor het gereflecteerd wordt. Je moet voorkomen dat de energie vh zonlicht schade toebrengt. En dat is wat de melanine doet. Die neemt de energie op en is zelf ongevoelif voor UV
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft te maken met bescherming tegen de zon.
Ze hebben meer pigment in hun huid.
Donkere mensen komen oorspronkelijk uit warme landen dicht bij de evenaar.
Een donker iemand verbrand minder snel,
Ik ben nog nooit verbrand

Toegevoegd na 1 minuut:
Ps: ik gebruik nooit zonnenbrand

Toegevoegd na 22 uur:
Maar ik denk dat dit zo is gekomen door de natuur om de beschermen tegen de zon, vroeger hadden ze geen zonnebrand.
Daarom ook kroeshaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mitch, als je nooit zonnebrand gebruikt omdat je zelf ook getint bent of misschien zelfs negroïde dan zou ik als ik jou was toch maar goed oppassen. Weliswaar heb je minder kans op problemen door de zon, maar de kans is er wel degelijk dat je verbrand of veel erger dan dat, ook huidkanker is een reële optie die je niet moet onderschatten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zon nooit,
Maar ik denk dat dit zo is gekomen door de natuur om de beschermen tegen de zon, vroeger hadden ze geen zonnebrand.
Daarom ook kroeshaar
Er is niemand die het zo mooi weet uit te leggen als Nina Jablonski in onderstaande video.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij blijven bij een donkere huid de stralen hangen in de bovenste laag van de huid, en dringen ze dus niet door in de onderste lagen van de huid, waardoor het daar dus geen kwaad kan doen. De bovenste laag van een lichte huid laat de straling wel door, waardoor de onderste lagen van de huid beschadigen.
Dus dat donkere beschermt wel, hoe tegenstrijdig het ook klinkt.