is handen afhakken dodelijk?

loopt dan niet al het bloed weg?
gaat het bloed dan toch weer rond stromen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enge vraag zeg !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ga het ook niet doen.
vrees niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, dacht even in het verlengde van wrat afbinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar denk je eigenlijk aan? Polsen doorsnijden is al dodelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht daardoor wel aan dit onderwerp.
ik denk wel veel.
soms ook te veel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo ineke.
het is niet van de polsen snijden dat ik het dacht.
maar bij wat kirsten heeft gezegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In dat geval is het dodelijk PrutsEinstein
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat maar liever die wrat deskundig weghalen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat een vraag :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou pruts, wat is dat voor vraag?
je bent toch niet levensmoe?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat heb je voor film gezien??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig ben ik nu niet aan het eten..

Het beste antwoord

Ik hoop dat je het nooit mee hoeft te maken, maar het hoeft niet dodelijk te zijn. Tenminste, als er snel genoeg medische hulp arriveert.

Vlak na het afhakken worden de slagaders door de klap even naar binnen getrokken, waardoor er tijdenlijk geen bloed zal vloeien. Pas na korte tijd zal het bloed met grote krachtige stoten uit de polsslagader spuiten.
Als dit niet zeer snel wordt gestopt, zal dat leiden tot een shock en daarna tot de dood.

Het stoppen van een dergelijke slagaderlijke bloeding kan het beste gebeuren door de slagader af te knijpen op een hoger gelegen punt. Het eerste punt waar dat kan is net boven de elleboog. De slagader wordt dan dichtgeknepen tegen het bovenarmbot. Helaas wordt dit bij de EHBO trainingen niet meer getraind. Het is namelijk best lastig om het te oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee hoor, want na het afhakken van de handen staan ze klaar met een heet voorwerp om de wond direct dicht te branden, zodat je niet doodbloed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezellig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik kan me ook leukere dingen voorstellen om mee te maken, maar ja...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie staat er dan klaar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gekken heidi
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen me te herinneren dat de beul na afloop ook een gloeiende pook (oid) hanteerde om de wond dicht te branden... Lijkt me ook niet echt prettig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw C4th, jij heb wat meegemaakt zeg !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, Goddank niet, ik heb mijn klauwtjes nog.
Ik interesseerde me vroeger tijdens geschiedenis nogal voor de "ouderwetse" straffen (hoewel de handenafhakking nog steeds geschied).
Niet alleen die handenafhakkingen waren bruut... Je moest eens lezen wat sommige mensen in Rome in het Collosseum moesten doorstaan en dan vooral hoe sommige vrouwen daar aangepakt werden... Ik wordt niet gauw misselijk, maar toen ik dat las....
Denk dat als je niet meteen behandeld wordt je laatste uur wel geslagen heeft....
Dus het zal wel meteen afgebonden worden of idd dichtgebrand

Toegevoegd na 17 uur:
Beter zou dus zijn; eerst afbinden en dan pas hakken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gister op tv gezien, bloed spuit er gewoon uit, als je he niet afdicht kan je zowat leegbloeden. Ook was te zien dat de handen er weer opgezet konden worden :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het gaat helemaal snel als je dan lekker in bad gaat zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat er gebeurt als je je hand afhakt is dat er heel even niets gebeurt... in die tijd heb je tijd om je hand te redden... en snel een drukverband aan te leggen, en snel, want binnen niet al te lange tijd treed de slagaderlijke bloeding op... en ja als daar niets aan gedaan wordt bloed je dood binnen korte tijd ( denk in minuten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs in de middeleeuwen lukte dat al, zonder dat het slachtoffer er aan stierf (althans niet altijd) . Handen er af, stompjes even in de kokende pek en daarna haken bestellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hand er op brute wijze af gehakt word dan kan het inderdaad dodelijk zijn ja. Je bloed spuit er immers uit.
En bij te veel bloed verlies raak je eerst buiten bewustzijn en vervolgens bloed je dood.
Dus wanneer je zo iets overkomt en je krijgt te laat hulp dan ga je dood ja.
Maar wanneer er toch op tijd hulp arriveerd overleef je t misschien wel.( daar zijn wel eens documentaires van te zien geweest op tv)
Wanneer je door wat voor reden dan ook een amputatie moet ondergaan dan bloed je niet dood . En al zeker niet als het via een nette en ervaren manier door een goede chirurg gedaan word.
Die laat dan aan 1 kant van de arm een grote lap huid en vlees over zodat ie netjes dicht genaaid kan worden.
En dan heb je een redelijk nette stomp waar dan later een goede prothese op aangepast kan worden.