Waarom moeten wij zoveel moeite doen om hulpmiddelen te krijgen?

Na lang getouwtrek heeft onze zoon van ziektekostenverzekeraar een bladomslagapparaat gekregen. Dit omdat hij zelf door spierdystrofie verlamd is. Dit apparaat komt uit "het depot", dus stond daar maar "te staan". Waarom moeten wij dan nog zoveel moeite doen om zoiets te krijgen, (er was een goede onderbouwing door revalidatie-arts etc.) terwijl dat apparaat gewoon er is, dus geen cent extra kost in principe?? Wat staat er allemaal in die depots, vraag ik me af, waar nog veel mensen gelukkig mee kunnen worden gemaakt?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben heel dankbaar dat onze zoon dit apparaat heeft gekregen, en hij behoort ook echt tot de doelgroep, we vragen dit niet voor niets!! Dit even n.a.v. eerste antwoord wat nogal badinerend overkomt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het stond daar in depot omdat het niet lichtzinnig aan een ander was gegeven die het ook wel zou kunnen gebruiken, maar het nog niet zo hard nodig had.

Oftewel: wees blij dat je hulpmiddelen kunt krijgen en wees blij dat er zorgvuldig wordt omgegaan met gemeenschapsgeld.
13 jaar geleden
Omdat in de eerste plaats chronisch zieken en gehandicapten maar ook revalidatie- en huisartsen, wijk- en praktijkverpleegkundigen en veel andere gezondheidszorgers die dagelijks met chronisch zieken en gehandicapten te maken hebben niet serieus genomen worden door de overheid, verzekeraars en quasi-niet-overheidsinstellingen. Dat wantrouwen heeft een wildgroei aan indicatie- oftewel controle-apparaten opgeleverd.

Dat is misschien een wat politiek antwoord. Hoewel veel dingen ook prima geregeld zijn ondervind ik als praktijkverpleegkundige/POH ook vrijwel dagelijks de bureaucratische stroperigheid van een aantal regelingen. Als voor mij evident is dat iemand een hulpmiddel nodig heeft moet je met je formulieren langs al gauw vier, vijf organisaties voordat je bij zo'n depot bent dat het hulpmiddel kan leveren. Dan ben je inmiddels zomaar ettelijke weken of zelfs maanden verder.

De motivatie is natuurlijk altijd "efficiency" en/of "kostenbeheersing", als het al geen "misbruik van collectief geld" is. Mijn associatie dat de manier waarop dat gebeurt veel meer geld kost dan het oplevert.

Ik denk dat ik je verzuchting wel begrijp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja het is inderdaad gewoon belachelijk dat er dingen maar staan weg te rotten terwijl er mensen mee geholpen kunnen worden

wij hebben het meegemaakt met een rollater die mijn oma 2 dagen heeft gebruikt en daarna is ze overleden {ze had een splinternieuwe gekregen}

wij belde naar de instantie die hem gebracht had en zeiden kom hem maar halen want wij gebruiken hem zelf niet

het antwoord was dat ze dat niet deden en dat we hem maar bij de kringloop moesten afgeven of bij het grofvuil zetten

nou dat vind ik belachelijk